این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
مقایسه عوامل استرسزا در دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاههای منتخب علوم پزشکی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:دانشجویان پرستاری و مامایی، عوامل استرسزای متعددی را تجربه میکنند. به منظور کاهش استرسها و پیشگیری از عواقب آنها باید تدابیری اتخاذ گردد. هدف از این مطالعه مقایسه عوامل استرسزا بین دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی در دانشگاههای علوم پزشکی منتخب شهر تهران است. مقایسه عوامل استرسزا در دانشجویان پرستاری و مامایی میتواند شرایط زمینهای کنترلکننده این عوامل را تا حدود زیادی مشخص کند.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. نمونههای پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دختر سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی تهران،ایران و شهید بهشتی در سال تحصیلی 84-83 بودند، که به روش سرشماری انتخاب شدند. از 380 نفر دانشجویان سال آخر، تعداد 363 نفر در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که شامل متغیرهای فردی (15 سؤال) و عوامل استرسزا (54 سؤال) در سه حیطه محیط دانشگاه، محیط بالین و مسایل شخصی-اجتماعی میباشد. پس از تعیین اهم عوامل استرسزا توسط دانشجویان پرستاری و مامایی، کلیه عوامل استرسزا بین دانشجویان پرستاری و مامایی مورد مقایسه قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی نظیر شاخصهای مرکزی (میانگین)، و آمار استنباطی نظیر آزمون 2، توسط نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تعدادی از عوامل استرسزا نظیر مبهم بودن آینده شغلی، عدم کفایت حرفهای هنگام فارغ التحصیلی، مراقبت از افراد در حال مرگ، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین، نگرانی در زمینه اشتغال و کاریابی و.... به طور مشترک توسط دانشجویان پرستاری و مامایی عنوان شده است. همچنین بین برخی از عوامل استرسزا در حیطهتحصیل در دانشگاه (نظیر نارضایتی از رشته تحصیلی)، حیطه بالین (نظیر دانش بالینی ناکافی)، و حیطه شخصی - اجتماعی (نداشتن اعتماد به نفس) با رشته تحصیلی ارتباط آماری معناداری مشاهده میشود.نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری و مامایی در حیطههای تحصیل در دانشگاه، محیط بالین و شخصی-اجتماعی با استرسورهای متعددی روبرو هستند که برخی از آنها اهمیت بالایی دارد. همچنین در مواردی دانشجویان پرستاری و مامایی استرسهای متفاوتی را تحمل میکنند که مقایسه آنها زمینه ارایه راهکارهای مؤثرتر در کاهش عوامل استرس را فراهم میکند. لذا لازم است که مسؤولین دانشکدهها برای کاهش عوامل استرسزا برنامهریزی نموده و راهکارهای بهینه را به کار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل استرسزا،دانشجویان،مامایی
عنوان انگلیسی
Comparison of the sources of stress among the senior Nursing and Midwifery Students of Tehran Medical Sciences Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Nursing and Midwifery students experience different and numerous sources of stress. Stress is a complex phenomenon that may be experienced by all. Nursing and midwifery students have multiple sources of stress due to their work environment. In order to reduce their stress and prevent the complications, all sources of stress should be recognized. This study was carried out to compare sources of stress between midwifery and nursing students of Tehran universities of medical sciences. Methods & Materials: This is a cross-sectional study. All senior midwifery and nursing students of Tehran and Shahid Beheshti Universities were invited to participate in the study (n=380). Data were collected using a questionnaire including demographic section (15 questions) and sources of stress of educational environment, clinical environment, and social-personal problems (54 items). Data were analyzed using SPSS and tested with chi-square test.Results: 363 students participated in the study. Research findings showed that the followings are the most cited sources of stress among the students: ambiguous professional view, incompetent professional knowledge after graduation, caring for terminally ill patients, discordance between theory and clinical education, concerns about employment. Also results showed that there were significant differences between some sources of stress and the study programs.Conclusion: The nursing and midwifery students had numerous sources of stress in the educational, clinical, and social-personal domains of their life that can affect their physical and psychological health and cause learning problems. Using appropriate approaches to control and manage these sources of stress are recommended
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stressor
نویسندگان مقاله
ترانه تقوی لاریجانی | t taghavi larijani
فرهاد رمضانی بدر | f ramezani
علی رضا خاتونی | a r khatoni
زهرا منجمد | z monjamed
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-180&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات