این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۵

عنوان فارسی به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با رضایتمندی مراجعین
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:با توجه به اهمیت امر برقراری ارتباط و مشاهده نقایص موجود در برقراری ارتباط با مراجعین، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی توسط ماماها و ارتباط آن با میزان رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا شد.روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی، 50 ماما و 400 مراجع مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست مهارت‌های ارتباطی و پرسشنامه رضایت سنجی مراجعین بود که از طریق مشاهده و مصاحبه تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنبا طی شامل آزمون مجذور کای، آزمون دقیق فیشر وضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که میزان به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی (کلامی و غیرکلامی) توسط ماماها (به ترتیب 62% و 56%) در حد نامطلوب است. ارتباط معناداری بین ویژگی‌های فردی ماماها با میزان به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی، وجود نداشت؛ تنها بین وضعیت تأهل و میزان به‌کارگیری مهارت‌های ارتباط غیرکلامی، رابطه معنادار وجود داشت. میزان رضایتمندی مراجعین از مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی ماماها به ترتیب 50% و 4/48% بود که رابطه معناداری با میزان به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی توسط ماماها داشت. رابطه معنادار بین سن، سطح تحصیلات و علت مراجعه مراجعین با میزان رضایتمندی وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به عدم به‌کارگیری مطلوب مهارت‌های ارتباطی توسط ماماها، برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت مهارت‌های ارتباطی با تأکید بر نقاط ضعف ماماها و همچنین آموزش مهارت‌های ارتباطی به عنوان جزیی از واحدهای درسی در برنامه آموزش مامایی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط،رضایتمندی مراجعین

عنوان انگلیسی Usage of communication skills by midwives and its relation to clients’ satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Because of importance of communication and its defects which has been observed in communication with clients, this study has been planned and done with the aim of investigation of usage of’ communication skills by midwives and its relation to client’s satisfaction. Methods & Materials: In a correlational study 50 midwives and 400 clients were investigated. Data collection method included observing midwife- client encounter using a checklist and interviewing clients to fill out satisfaction questionnaire. Descriptive and inferential statistics included chi- square test, fisher’s exact test and Pearson correlation (p< 0/05) were used for data analysis. Results: The results of this study showed that midwives’ communication skills (verbal and non- verbal) was undesirable (62% and 56%). There was no relation between demographic variables and midwives’ communication skills application. Just there was a relation between marital status and non-verbal communication skills application. Also clients’ satisfaction with midwives’ verbal and non-verbal communication skills (50% and 48/4%) was related meaningfully to midwives’ communication skills application. There was a relation between clients’ satisfaction and their age, educational status service they needed. Conclusion: According to undesirable usage of communication skills by midwives, administering interim training programs for midwives is recommended. Also it seems better to include communication skills training to midwifery curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله communication,consumer satisfaction

نویسندگان مقاله زیبا تقی زاده | z taghizadeh


افسر رضایی پور | a rezaiepour


عباس مهران | a mehran


زینب علیمرادی | z alimoradi



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-195&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات