این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۱
عنوان فارسی
عوامل انگیزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بیمار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:آموزش به بیمار یکی از نقشهای مهم پرستاران در ارایه مراقبتها است که تحت تأثیر انگیزه آنان قرار دارد. این بررسی با هدف تعیین عوامل انگیزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بیماران انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی توصیفی با هدف تعیین عوامل انگیزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بیماران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. در این مطالعه 214 پرستار با روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه و به شیوه خود گزارشدهی دادهها جمعآوری شد. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای، فیشر، مونت کارلو و نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل انجام شد.یافتهها: دادهها در مورد عوامل انگیزشی در سه سطح زیاد، متوسط و کم با مقیاس لیکرت نشان دادند از نظر پرستاران عوامل امنیت شغلی (68%)، وجدان کاری (90%)، آگاهی (5/85%)، علاقه به کار (5/81%)، شناخت و قدردانی (76%)، پیشرفت و ارتقای شغلی (74%) در سطح زیاد انگیزه آموزش به بیمار ایجاد میکنند. در حالی که عوامل نظارت و سرپرستی (5/57%)، حقوق و دستمزد (48%)، امکانات (5/49%) در سطح متوسط انگیزه آموزش به بیمار ایجاد میکنند. همچنین برخی از متغیرهای فردی با عوامل انگیزشی رابطه معنادار داشتند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه عواملی نظیر وجدان کاری، آگاهی، علاقه به کار، شناخت و قدردانی، پیشرفت و ارتقای شغلی و امنیت شغلی در انگیزه پرستاران برای انجام آموزش به بیمار تأثیر زیادی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل انگیزشی،آموزش به بیمار
عنوان انگلیسی
The nurses’ motivating factors in relation to patient training
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Patient education, one of the most important nurses responsibilities, depend on their motivation therefore, this study was performed and the purpose of the study was for determining the nurses motivating factors related to the patients education . Methods & Materials: A descriptive cross sectional research was carried out among the nurses in the hospitals affiliated to Tehran University of medical science. Sample population was 214 nurses selected by stratified & cluster sampling. Data was collected by questioner through self reporting. The data were analyzed by SPSS computer software. Descriptive statistic and 2 Test, Fisher Exact Test, Exact Test Mont Carlo were used. Results: Data of motivating factors categorized in 3 levels, high, moderate, low with Lickrate scale showed that in nurses’ opinion salary and payment (48%), facilities (49.5%), supervision (57.5%), have average effect on their motivation related to the patient education. Job security (68%), respect & appreciation (76%), career development (74%), work-interest (81.5%), knowledge (85.5%), professional responsibilities (90%) have much effect on their motivation related to the patient education. Statistical test showed a meaningful relation between demographic variables and motivating factors. Conclusion: According to the findings, Job security, respect & appreciation, career development, work-interest, knowledge, professional responsibility have much effect on the motivation for patient education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Initiation factors
نویسندگان مقاله
محترم طلوعی | m toloei
ناهید دهقان نیری | n dehghan nayeri
سقراط فقیه زاده | s faghihzadeh
افسانه صدوقی اصل | a sadooghi asl
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-210&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات