این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۴

عنوان فارسی عوامل فردی مرتبط با پذیرش نوجوانان ناتوان ذهنی توسط خانواده
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:به دلیل وجود مشکلات در خانواده در پذیرش نوجوانان عقب‌مانده ذهنی به علت نقصان رشد در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و تربیتی، بررسی حاضر با هدف تعیین عوامل فردی مرتبط با پذیرش نوجوانان عقب‌مانده ذهنی توسط خانواده انجام شد.روش بررسی: این بررسی یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. تعداد 406 نفر از سرپرستان نوجوانان عقب‌مانده ذهنی (199 نفر که نوجوانان خود را در خانواده پذیرفته بودند «گروه روزانه» و 207 نفر از کسانی که فرزند عقب‌مانده خود را به مراکز نگهداری سپرده بودند «گروه شبانه روزی») به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب گردید. اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری نظیر مجذور کای و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مشخصات فردی مددجویان نظیر سن، سطح تحصیلات، علل و میزان عقب‌ماندگی ذهنی در پذیرش نوجوان عقب‌مانده ذهنی توسط خانواده مؤثرند (05/0p<). عوامل فردی نظیر توانایی لباس پوشیدن، تغذیه، رعایت بهداشت فردی، سابقه بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال خواب به صورت بی‌خوابی، حساسیت و زود رنجی، ابتلا به بیماری روانی، مشکل برقراری ارتباط با سایرین، آسیب رساندن نوجوان به خود و دیگران، ایجاد سروصدا و مزاحمت برای دیگران و فرار از منزل بر پذیرش نوجوان عقب‌مانده ذهنی توسط خانواده تأثیرگذار می‌باشند (001/0نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که عدم توانایی در لباس پوشیدن، تغذیه و رعایت بهداشت فردی، سابقه بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال خواب به صورت بی‌خوابی، حساسیت و زود رنجی، ابتلا به بیماری روانی، مشکل برقراری ارتباط با سایرین، آسیب رساندن به خود و دیگران، ایجاد سروصدا و مزاحمت برای دیگران و فرار از منزل در عدم پذیرش نوجوان عقب مانده ذهنی در خانواده مؤثر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان عقب‌مانده ذهنی،پذیرش،خانواده،عوامل فردی،روان‌پرستار

عنوان انگلیسی Individual factors related to acceptance of mentally retarded adolescent by their family
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Disorders of intelligence is associate with lack of growth in physical, social and educational dimensions. Also it can cause many problems for patient and their family in context of care and maintenance of patient. Psychiatric nurse recognize this problems and helping to resolve them. They can play the effective role to acceptance of mentally retarded adolescent by their family. Methods & Materials: This research is a descriptive analytical cross-sectional study. Out of research population 406 subject were selected among sponsors of mentally retarded adolescent through convenient sampling (199 subjects had accepted their young adults in their families “daily class” and 207 subjects who had repelled their mentally retarded children “nightly class”) Data were collected through interview and filling questionnaire. And then were analyzed through SPSS software by using descriptive statistics and statistical tests like χ2 and t-test (in depended group). Results: Findings of this research showed that among demographic characteristics of clients like age, level of education, causes and extent of mental-retardedness of Adolescents and acceptance by the family there is a significant correlation (p< 0.05). There are also meaningful relation among individual factor such as ability to wear clothes, ability to feed, observing individual hygiene, precedence of lack of control on urine and stool, precedence of sleep disorder in form of insomnia, record of sensitivity and quick resentment, affliction to psychological disease, the problem of setting up communication with others, profile of hurting oneself and others, making noise and disturbance for others and background of escaping from home, and acceptance of mentally retarded young adult by family (df=1 p< 0.001).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ترانه تقوی لاریجانی | t taghavi larijani


زهرا منجمد | z monjamed


عباس مهران | a mehran


فریده قرهی قهی | f gharahi ghehi



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-216&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات