این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵-۱۸
عنوان فارسی
تجارب حرفهای شدن پرستاران در آغاز ورود به مرحله بالینی پرستاری در ایران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: :یکی از رسالتهای آموزش پرستاری آماده نمودن پرستاران برای ورود موفقیتآمیز به حرفه و انجام نقشهای محوله به نحوی است که نه در فرد ایجاد فرسودگی و ناامیدی نماید و نه برای جامعه پرستاری و مددجویان مخاطرهآمیز گردد. قطعاً ورود از یک محیط دانشجویی به یک محیط کاری فرد را با دنیای دیگری مواجه مینماید و به وی هویتی خاص میبخشد. پدیدهی حرفهای شدن در طول زمان و در تعاملات با افراد تشکیل، تقویت و تثبیت میگردد، و این پدیده بخشی از فرآیند «اجتماعی شدن» یک حرفه قلمداد میشود. این مطالعه تجربیات پرستاران را در اولین سال اشتغال پیرامون پدیده حرفهای شدن مورد بررسی قرار داده است.روش بررسی: برای انجام این مطالعه یکی از روشهای تحقیق کیفی تحت عنوان پدیدارشناسی تفسیری بِنر مورد استفاده قرار گرفته است. روش اصلی جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه سازمان یافته با 17 شرکتکننده در پژوهش بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و دادههای حاصل از آن به روش تجزیه و تحلیل درونمایهای بِنر فراهم گردیده است.یافتهها: در این مطالعه در مجموع 5 درونمایهی اصلی و 4 درونمایهی فرعی استحصال گردید. به طور کلی از نظر پرستاران شرکتکننده مفهوم حرفهای شدن مترادف است با دانش کافی در زمینهی مورد نظر همراه با داشتن تجربه و استقلال در عمل و ارایه یک مراقبت اصولی و همه جانبه برای بیمار. از این منظر آنان احساس نمودهاند که هنوز به طور کامل حرفهای نشدهاند و در این مسیر مشکلات و مسایل متعدد و پیچیدهای را فراروی خود میبینند. لذا در یک عبارت کلی مفهوم حرفهای شدن برای آنان عبارت بود از دانایی، تجربه و استقلال در عمل و ارایه یک مراقبت اصولی و فراگیر.نتیجهگیری: در راه حصول به شرایط حرفهای شدن نیاز مبرمی به فراهم کردن شرایط دانایی محوری، امکان تجربه، و فرصت استقلال در عمل و در مجموع فراهم نمودن شرایط ارایه مراقبتهای پرستاری اصولی و همه جانبه احساس میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرآیند حرفهای شدن،اجتماعی شدن حرفه
عنوان انگلیسی
Professionalization experiences of newely employed nurses in clinical settings in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Nursing professionalization is a developmental experience that evolves throughout professional nurses’ careers. Nursing systems that prepare nurses include experiences that are important in the early development of nursing identity. This phenomenenon is also foundational to the assumption of various nursing roles. Methods & Materials: A phenomenological approach was used in order to explore the meanings of professionalization experiences among participants. Data were gathered through series of semi structured interviews. Benner's interpretive method was used for data analysis. Results: From 17 famale and male beginner nurses who worked in different educational and private hospitals in Tehran points of view 5 main themes and 4 subthemes emerged which encompasses the whole experiences of participants’ professioalization experiences. These themes included sufficient knowledge, well practical experiences and autonomy in practice to provide a comprehensive care. Conclusion: Faculty understanding of beginning nurses' definitions and experiences of nursing professionalization can provide insights that can be used to develop educational experiences that support and enhance students’ professional nursing identity and ultimately affect their future practice. Faculty can also use knowledge of nurses’ definitions of professionalization to enrich student learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professionalization
نویسندگان مقاله
علیرضا نیکبخت نصرآبادی | a r nikbakht nasrabadi
زهره پارسایکتا | z parsa yekta
هادی سیف | h seif
نسرین رسول زاده | n rasoolzadeh
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-229&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات