این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۸۳-۸۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط اضطراب دانشآموزان دختر با نوع کنترل والدینی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: پرستاران برای انجام وظیفه و ارایه مراقبت از کودک (سالم-بیمار) به وجود ارتباطی قوی، دلخواه و متقابل بین والدین و کودک نیاز دارند. زمینهی این ارتباط باید در بافت تربیتی خانواده (نوع کنترل والدینی) شناسایی شود تا بتوان در جهت تداوم بخشهایی از ارتباط خانوادگی که به وظایف پرستاران مربوط میگردد تلاش نمود. در عین حال باید تدابیری اتخاذ شود که با روحیه کودک سازگار بوده و به کاهش اضطراب کودک کمک کند.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیف همبستگی است که به منظور تعیین ارتباط الگوهای رفتاری والدین با اضطراب فرزندان آنها (370 دانشآموز 13 تا 15سال) در ده مدرسه راهنمایی دخترانه دولتی منطقه 6 شهر تهران انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای طراحی شده برای دانشآموزان و والدین بود. پرسشنامهها شامل موارد ذیل بود: مشخصات فردی، علایم فیزیولوژیک اضطراب، آزمون اضطراب اشپیلبرگر برای والدین و آزمون اضطراب رینولدز و ریچموند برای دانشآموزان. میزان اضطراب در این گروهها نیز با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و دقیق فیشر در نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد میزان اضطراب دانشآموزان 33% بود. علاوه بر آن بیشترین میزان اضطراب 92% در نوجوانانی وجود داشت که رفتار والدین خود را استبدادی ارزیابی کرده بودند و کمترین میزان آن 6/7% در نوجوانانی بود که والدین دموکرات منش داشتند. این یافتهها نشان داد ارتباط معناداری بین اضطراب و نوع کنترل والدین وجود دارد (05/0p<).نتیجهگیری: نوع کنترل والدین نقش مهمی در اضطراب فرزندان ایفا میکند. لذا پرستاران میتوانند با آموزش انواع کنترل والدینی به پدران و مادران، در کاهش اضطراب نوجوانان مؤثر باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوع کنترل والدین،اضطراب،دانشآموزان،نوجوانان
عنوان انگلیسی
Association between adolescent girls anxiety and parental style of control
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: In order to present any level of education and care of children by nurses, there is need to be a strong and favorite interrelationship between parents and their children. Background of this relationship must be recognized in texture of family (parental control) and regard to the duty of nurses continuance of family relationship is necessary. At the same time it must be adopted policies to compatible with child mentality and help to reduce his/her anxiety. Methods & Materials: This study is a descriptive correlation research to determine association between patterns of parental style of control with adolescents anxiety, it performed in Ten schools in Tehran in this research data have been collected with two questionnaire for (student, parents) the samples was consisted 370 students (13 to 15 years) and their parents, these instrument consisted demographic characteristics (for student and parents), Physiological indicator anxiety (for parent), and Reynolds and Richmond anxiety test for students. The data were the Analyzed by (SPSS) computer software. Results: Result show that Anxiety in the student was 33% and Anxiety 7.6% and student have been Authoritarian parents had high score of Anxiety 92%. This finding shows a significant correlation between Anxiety and parental style of control (p< 0.05). Conclusion: According to the finding parent style control has important role in mental health of children. School nurses can important role in education of best style control of parenting with adolescents and decries of Anxiety from it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parental style of control
نویسندگان مقاله
رقیه کریمی | r karimi
ترانه تقوی لاریجانی | t taghavi larijani
عباس مهران | a mehran
فرشته قلجایی | f ghaljaei
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-226&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات