این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۱۱۹-۱۴۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در رمان ابن الفقیر اثر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد
چکیده فارسی مقاله
«مولود فرعون» و «جلال آل احمد» در ادبیّات الجزایر و ادبیّات فارسی، متأثّر از اوضاع نابسامان جامعۀ خویش در ضمن داستانپردازی، به نقد و تحلیل رفتارهای اجتماعی نامناسب روزگار خود پرداختهاند، و هر دو از مصلحان و روشنفکران جامعۀ خود نیز بودهاند. رفتارهای نامطلوب در میان مردم همچون حسادت، سوءظن، خرافات و تقلید از پوششهای غربی نیز مورد انتقاد این دو نویسنده قرار داشته است. این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و بر اساس مکتب تطبیقی آمریکایی، رمان ابن الفقیر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه جلال آل احمد را از منظر جامعهشناسی ادبی مورد بررسی قرار داده است. از مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر میتوان انعکاس مفاهیم و مضامینی چون فقر، تبعیض، جهل و اوضاع نابسامان خانواده و... را نام برد، با این تفاوت که «مولود فرعون» جامعه روستایی خود و «جلال آل احمد» جامعه کوچک مدرسه را مورد انتقاد قرار دادهاند؛ امّا با این حال، فقر را عامل اصلی نابسامانی مردم میدانند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
دراسة المضامین الاجتماعیة فی روایة ابن الفقیر لمولود فرعون وقصّة مدیر المدرسة لجلال آل احمد (دراسة مقارنة)
چکیده انگلیسی مقاله
إنّ الروایة من أهمّ الأنواع الأدبیة الّتی ینعکس فیها المجتمع الإنسانی بما فیه من الحوادث والمشاکل، واهتمام الرّواییین المعاصرین ببیئتهم أدّی إلی انعکاس شذوذ المجتمع فی آثارهم. من الکتّاب الّذین اهتموا بالأوضاع الاجتماعیة؛ «مولود فرعون» فی الأدب الجزائری و«جلال آل احمد» فی الأدب الفارسی، إنهما کانا فی قائمة المصلحین الاجتماعیین والمثقفین وإضافة إلی ذلک، تأثّرا من أزمات مجتمعهما وقاما بعکس المشاکل والتّصرفات الاجتماعیة السّیئة لعصرهما فی آثارهما. الموضوعات الاجتماعیة الّتی ظهرت فی آثارهما وکذلک انتقد الکاتبان التّصرفات القبیحة الشّائعة بین النّاس کالحسد، وسوء الظّن، والخرافة ومحاکاة الغربیین. تهدف هذه المقالة دراسة المضامین الاجتماعیة فی روایة ابن الفقیر لمولود فرعون وقصّة مدیر المدرسة لجلال آل احمد وفی ضوء رؤیةاجتماعیة للأدب، ومعتمدة علی المنهج الوصفی - التّحلیلی والمدرسة الأمریکیة فی الأدب المقارن. ولکن الفرق هو أنّ «مولود فرعون» یقوم ینتقد مجتمعه الرّیفی بینما ینقد «جلال آل احمد» المدرسة کمجتمع صغیر حیث یعتقد کلا الشّاعرین بأنّ الفقر هو السّبب الأساسی فی تدهور حیاة النّاس وتفاقم الأوضاع.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه قادری |
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
مریم کیانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
مرضیه کاظمی زهرانی | kazemi zahrani
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://jccl.razi.ac.ir/article_603_fb4448014d83eead044c83e28e0704ff.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-360912.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات