این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۲
عنوان فارسی
تأثیرآموزش مراقبت از خود بر کیفیت زندگی و مشکلات جسمی بیماران تحت درمان با همودیالیز نگهدارنده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:در بیمارانی که بیماری مزمن مثل نارسایی مزمن پیشرفته کلیه دارند، افرایش عملکرد و سلامتی باید هدف اصلی مراقبت و درمان باشد. با این حال وضعیتهای عملکردی بیماران تحت درمان با همودیالیز نگهدارنده اغلب پایینتر از حد طبیعی میباشد.مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که به صورت پیش آزمون - پس آزمون در بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران انجام گرفته است. بدین منظور 32 بیمار تحت درمان با همودیالیز نگهدارنده با توجه به ویژگیهای واحدهای مورد مطالعه انتخاب و در دو گروه به صورت تصادفی قرار گرفتند. واحدهای مورد پژوهش در دو نوبت به فاصله دو هفته قبل از شروع دیالیز با استفاده از پرسشنامههای تعیین نیازهای آموزشی، پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی و چک لیست مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور اطمینان بخشی به دادههای حاصله، شاخصهای آزمایشگاهی به صورت میانگین دو ماهه قبل از آموزش مورد بررسی قرار گرفتند. سپس یک برنامه آموزشی بر اساس مشکلات تعیین شده و ویژگیهای افراد تحت مطالعه تدوین گردید و در طی دو جلسه آموزشهای لازم توسط پژوهشگران به آنها ارایه گردید. بعد از پایان آموزش شاخصهای آزمایشگاهی به صورت میانگین دو ماهه بعد از آموزش، کیفیت زندگی دو ماه بعد از آموزش و چک لیستها در دو نوبت به فاصله دو هفته (هفتههای سوم و پنجم) مورد بررسی قرار گرفتند.یافتهها: یافتهها نشاندهنده کاهش معناداری 05/0< در مشکلاتی همانند: بالا بودن اوره، اسیداوریک، کراتینین، فسفر، پتاسیم، اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز، فشار خون سیستولی و دیاستولی، ادم، خارش پوست، مشکلات موضعی مسیر عروقی و افزایش کیفیت زندگی بود.نتیجهگیری: اجرای برنامه آموزش مراقبت از خود به بیماران تحت درمان با همودیالیز نگهدارنده میتواند در کاهش مشکلات و افزایش کیفیت زندگی مؤثر باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مراقبت از خود،همودیالیز،نارسایی مزمن کلیه
عنوان انگلیسی
The effect of self - care educational program on decreasing the problems and improving the quality of life of dialysis patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In patients who have a chronic disease such as end stage renal disease for which cure is not a realistic goal, maximizing functioning and well-being should be a primary objective of care. However, functioning status in the dialysis patients is often lower than normal. Materials and Methods: This study is aiming to determine the effect of self–care educational programs on decreasing problems and improving quality of life of dialysis patients. This study was a quasi-experimental research in one group (pretest-posttest) accomplished in the educational hospitals of Iran and Tehran medical sciences universities from 2003 to 2004. A total of 32 patients were chosen on the basis of a non-randomized sampling. Each patient was assessed in two sessions before starting the dialysis treatment by questionnaires about educational requirements and quality of life and a checklist of common problems in dialysis patients. In order to validate the results, the laboratory variables were analyzed as a two months average prior to the education. The authors designed an educational program on the basis of existing problems and then determined the characteristics of each person under study and the required education was presented in two sessions. After the educational period was ended, the laboratory variables (average two months) and quality of life two months after education were analyzed and also the checklist were studied in two stages with a time interval of two weeks (third and fifth weeks). Results: There was a significant decrease in serum urea, uric acid, serum creatinine, K, weight gain, systolic blood pressure, edema, skin itching and local vascular problems. Also, there was a significant improvement in the patients’ quality of life. Conclusion: Self-care educational programs have a positive influence on decreasing the problems and improving the quality of life of dialysis patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-care
نویسندگان مقاله
شهرام براز | sh baraz
عیسی محمدی | e mohammadi
بهروز برومند | b broumand
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-238&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات