این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۲۱۳-۲۳۳
عنوان فارسی
بررسی کارکرد متناقضنما در شعر مشفق کاشانی و محمود درویش
چکیده فارسی مقاله
چکیده صورت و صورتگری، عرصه اصلی آفرینشگری هنری و لذّاتِ ادبی است. از گذشته تا امروز همواره رابطهای مفهومی میان شعر فارسی و عربی وجود داشته است. مشفق کاشانی و محمود درویش از شاعران معاصر هستند که به کارکردهای زبان؛ از جمله متناقضنما اهمّیّتی ویژه دادهاند. هدف آنها از آفرینش تصاویر متناقض، تأکید بر اهمّیّت محتوای تصاویر خلق شده است. با توجّه به ذهن خلاّق این شاعران بزرگ، یکی از اهداف اصلی ایجاد این نوع از تصویر، اهمّیّت دادن به بافت معنایی و محتوایی شعر است. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس مکتب آمریکایی ادبیّات تطبیقی، در نظر دارد به بررسی و تحلیل برخی اندیشههای مشترک دو شاعر از طریق متناقضنماها بپردازد، آنگاه با آوردن شواهد شعری، نزدیکی این اندیشهها را به طور عینی به نمایش بگذارد. از رهاورد پژوهش حاضر میتوان به این مهم دست یافت که متناقضنمایی یکی از ویژگیهای سبکی اشعار این دو شاعر است. ساختمان متناقضنمایی در شعر این دو شاعر، به دو صورت است: الف: پارادوکسهایی که دو پایۀ تضاد در آنها به روشنی آشکار است. ب: پارادوکسهایی که در آنها به جای یکی از پایههای تضاد، از متعلّقات آن آمده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
عملیّة المفارقة الأدبیة فی شعر مشفق کاشانی ومحمود درویش (دراسة مقارنة)
چکیده انگلیسی مقاله
الملخّص تعدّ المقارنة أداة للتوصّل إلی الحقیقة وفنّ التّصویر من الفنون الّتی تعطی أصحابها لذّة ومتعة أدبیة. المتتبّع فی الأدبین الفارسی والعربی یجد بینهما صلات وجذور تربط الأدبین منذ الزّمن القدیم حتّی عصرنا الحاضر. لقد أوجد الأدباء صوراً متناقضة فی الأدبین الفارسی والعربی تأکیداً علی ما یحتویه الأدبان من المضامین والدّلالات. وفی السّیاق ذاته یُعتبر الشّاعران مشفق کاشانی ومحمود درویش من أبرز الشّعراء المعاصرین اللّذین أعارا اهتماماً بالغاً بظاهرة المفارقة فی التّصویر الأدبی فی الأدبین الفارسی والعربی. الذّهن المتوقّد والقریحة الخصبة الّتی یمتلکها الشّاعران مکّنتهما من شحن أشعارهما بالمفارقات الأدبیة الرّامیة إلی إثراء الدّلالة. یرید هذا المقال وبمنهج الوصفی التّحلیلی دراسة نماذج المفارقات الأدبیة لدی الشّاعرین الفارسی والعربی کاشانی ودرویش واعتماداً علی المدرسة الأمریکیة فی الأدب المقارن لتلقّی المضامین المشترکة والآراء المماثلة لهما. ومن أهمّ مکاسب هذا البحث أنّ آلیة المفارقة توجد بوفرة فی أشعار الشّاعرین بحیث تُعدّ ملحماً من ملاحم أدبهما. أضف إلی ذلک أنّ الشّاعرین یرمیان من وراء صناعة المفارقة التّعبیر عن مشاعر التّماسک والتّضامن مع بنی جنسهما. وقد وجدنا أنّ المفارقة لدی الشّاعرین من النّاحیة الفنّیة والشّکلیّة صیغت وصنعت علی صورتین: فی الصّورة الأولی تتمّ المفارقة بحیث تکون دعائم المفارقة فیها واضحة جلیة بحذافیرها وفی الصّورة الثّانیة تختفی بعض دعائم المفارقة خلافاً للصّورة الأولی.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
توران محمدی |
دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
مریم خلیلی جهانتیغ |
استاد
محمد بارانی |
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
http://jccl.razi.ac.ir/article_488_ec33f99cae564aa64409e0d27d0840e3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-360931.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات