این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی بررسی انتقادی کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریّه وتطبیقیّه) اثر خلیل پروینی
چکیده فارسی مقاله چکیده نقد کتاب­های درسی و دانشگاهی که در راستای تحوّل و بهبود کیفیّت آموزشی صورت می­پذیرد، امری ضروری است، تا زوایای پنهان و تاریکی که بر مؤلّف پوشیده بوده، آشکار گردد و در صورت امکان در چاپ­های بعدی برطرف شود. در بررسی­های انتقادی، بیان کاستی­ها بر امتیازات فزونی دارد؛ و این خود تلاشی از جانب جامعه علمی برای ارتقا و غنای آن کتاب و رفع نواقص موجود است. یکی از کتاب­های تازه انتشار یافته در حوزه ادبیّات تطبیقی که برای دانشجویان رشته زبان و ادبیّات عرب در دوره کارشناسی تدوین شده، کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریّه وتطبیقیّه) اثر خلیل پروینی است که توسّط انتشارات سمت به چاپ رسیده است. این پژوهش، به مطالعه و بررسی این کتاب در دو بخش کلّی: شکلی و محتوایی می­پردازد و در هر قسمت، ابتدا امتیازات کتاب و سپس کاستی­های موجود بررسی می­شوند. یافته­های پژوهش، بیانگر این است که کتاب از تکنیک­های لازم آموزشی؛ همچون انسجام مطالب، پرهیز از اطناب ممل، داشتن تمرین و سؤالات بحث و بررسی و... برخوردار نیست و نتوانسته است، اهداف آموزشی انتشارات سمت و جامعه دانشگاهی را محقّق سازد. لذا در صورت تجدید چاپ، نیاز به اصلاحات اساسی و کلّی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریّة وتطبیقیّة) لخلیل پروینی (دراسة ونقد)
چکیده انگلیسی مقاله الملخّص نقد الکتب التّعلیمیّة والجامعیّة أمر ضروریٌّ مادام الأمر مبنیّاً ومنطبقاً علی تحسین التّعلیم حتّی تَظهر للمؤلّف الخبایا المظلمة وأن تُرفَع النّواقص فی الطّبعات اللّاحقة. فی مثل هذه الدّراسات النّقدیة من الأجدر أن یصبّ الدّارسون جلّ اهتمامهم فی الکشف عن النّقائص ونقاط الضّعف. من الکتب المنشورة حدیثاً فی مجال الأدب المقارن لطلبة أقسام اللّغة العربیّة وآدابها فی إیران لمرحلة البکالوریوس کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریّة وتطبیقیّة) لخلیل پروینی والّذی طبع فی منظّمة «سمت». فی هذا المقال تمّ دراسة الکتاب المذکور فی قسمین: الأوّل الدّراسة الشّکلیّة والثّانی الدّراسة المضمونیّة وفی کلا المجالین یبدأ النّاقد ببیان نقاط القوّة ثمّ یتطرّق إلی مکامن الضّعف أو العیوب. من أبرز نتائج البحث أنّ التّقنیّات التّعلیمیّة کالانسجام والتّجنّب عن الإطناب وکون التّمارین والتّدریبات والأسئلة مفقودة فی هذا الکتاب وما استطاع المؤلّف أن یلبّی الحاجات المنشودة لمنظّمة «سمت» وطلّاب الأقسام العربیّة فی إیران فلهذا یحتاج الکتاب إلی التّعدیلات الأساسیّة وفقاً للمعاییر التّعلیمیّة.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jccl.razi.ac.ir/article_370_77cc22d18b96438769a5820d6241807f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-360934.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات