این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
حیات
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۷
عنوان فارسی
شیوههای مقابله با استرس
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:استرس پدیدهای پیچیده و ضروری زندگی است که گاهی مشکل ساز میشود و اگر انسان قادر به سازگاری با آن نباشد جسم و روان او مورد تهدید قرار میگیرد. تمایل به کنار آمدن با استرس راه مثبتی است که باعث دستیابی تدریجی به ارتقاء سلامتی میشود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر آموزش شیوههای مقابله با استرس بر میزان استرس زنان شاغل در دانشکدههای پرستاری و مامایی، دندانپزشکی، توانبخشی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. 138 نفر زن شاغل به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از فهرست اسامی کارگزینی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سنجش استرس کودرون بود. آزمونهای آماری در این پژوهش t و مجذور کای بودند و تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS انجام شد.یافتهها: نتایج پژوهش با استفاده از آزمون t جهت مقایسه میانگینهای استرس شغلی (22/0=p)، استرس بهداشت زندگی (53/0=p)، استرس زندگی شخصی (44/0=p) و استرس شخصیت فردی (1/0=p) قبل و بعد از آموزش اختلاف معناداری را نشان نداد. همچنین آزمون آماری مجذور کای ارتباط آماری معناداری بین متغیرهای دانشکده، سن، سابقه کار، تأهل، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات و وضعیت مسکن با استرس شغلی نشان نداد.نتیجهگیری: این بررسی نشان داد که محیط کار به تنهایی میتواند بزرگترین منبع استرس باشد که عموماً اثرات نامطلوبی بر سلامت جسمانی و روانی زنان شاغل دارد. در پژوهش حاضر آموزش کوتاه مدت مقطعی نتوانست تأثیر زیادی بر کاهش استرس داشته باشد، لذا ضروری است جهت کاهش استرس زنان شاغل برنامههای مختلف آموزشی بلندمدت، مشاوره و ... در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تأثیر آموزش،استرس شغلی،شیوههای مقابله با استرس،زنان شاغل
عنوان انگلیسی
Coping with stress
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Stress is a complex and physiologic phenomenon that sometimes can be a source of problem. If an individual could not cope with stress, it would be a threat to physical and psychological health. Inclination to cope with stress is a positive way which helps one to improve his/her health. Materials and Methods: This research is a quasi-experimental study with the aim of determining the effect of education of methods of coping with stress on rate of stress among women working at Tehran University of Medical Sciences. After primary study, 138 cases were chosen through census sampling. The collection tool was Chaudron stress scale. The statistical tests included t test and 2. Data were analyzed by SPSS software. Results: The result showed that there was no significant difference between level of stress before and after education in domains of job stress (p=0.22), life health stress (p=0.53), personal life stress (p=0.44) and personality stress (p=0.1). Also the statistical result of X2 did not show significant correlation between variables such as type of school, age, duration of work, marital status, number of children, educational level and housing condition with job stress. Conclusion: The result showed that work environment is an important source of stress for working women. It could have undesirable effects on physical and emotional health of women. It seems that short term education can not decrease the stress of women therefore it is necessary to organize different long-term education programs, consultation and other strategies to reduce stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین سلمانی باروق | n salmaani barough
ترانه تقوی لاریجانی | t taghavi larijani
زهرا منجمد | z monjamed
ناهیددخت شریفی | n d sharifi
ناصر بحرانی | ناصر bahrani ناصر
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-245&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات