این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۱۴۷-۱۷۴
عنوان فارسی
تحلیل تطبیقی دو مکتب واقعگرایی و نمادگرایی در آثار نجیب محفوظ و احمد محمود
چکیده فارسی مقاله
یکی از مؤلّفههای ادبیّات تطبیقی در جهان، شکلگیری مکتب رئالیسم و سمبلیسم و تأثیر این مکاتب در آثار نویسندگان معاصر است. دو ملّت ایران و عرب، در طیّ روابط تاریخی با کشورهای اروپایی، از این مهم بیبهره نمانده و آثار ارزشمندی را مطابق اندیشهها و نظریههای این مکاتب ادبی عرضه کردهاند. مکتب رئالیسم (واقعگرایی) از جمله مکاتبی است که با توجّه به اوضاع و احوال جامعه وارد عرصۀ ادبی و داستاننویسی شد و مکتب سمبلیسم (نمادگرایی) نشانهها و اشارههای هنرمندانهای است که مطالب را بر خواننده القا داده و او را در ابهام فرومیبرد. نجیب محفوظ و احمد محمود از داستاننویسان معاصر در مصر و ایران هستند که قالب قصصی را برای بیان ضعف اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه برگزیدند و در میدان مکتب واقعگرایی و نمادگرایی، اسلوبی جدید و مضامینی نو را به تصویر کشیدند. هدف این جستار، ارائۀ مباحث نظری در زمینۀ ادبیّات تطبیقی و پیوند آن با دو مکتب رئالیسم و سمبلیسم است و تبیین تأثیر آنها در آثار نویسندگان معاصر ایران و عرب که شامل انعکاس مضامین اجتماعی فقر، فساد اخلاقی، تناقض دو نسل و بحران روحی طبقۀ بورژوایی است. پژوهشگران این مقاله، با ذکر تاریخچۀ داستاننویسیِ معاصر عربی و فارسی در پرتو این دو جریان به تحلیل زندگی و آثار دو نویسنده (نجیب و احمد محمود) و نفوذ دو مکتب رئالیسم و سمبلیسم در ادبیّات معاصر دو ملّت ایران و عرب مطابق مؤلّفههای مکتب آمریکایی پرداختهاند و سپس به روش توصیفی – تحلیلی به معرّفی و بیان تأثیر مکتبهای ادبی در توسعه تعاملات ادبی و فرهنگی میان ملّتها در سایهسار ادبیّات تطبیقی رسیدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
الواقعیة والرّمزیة فی أعمال نجیب محفوظ وأحمد محمود: دراسة مقارنة
چکیده انگلیسی مقاله
إنّ إحدی نتائج الأدب المقارن فی العالم هو ظهور مدارس أدبیة من الواقعیة والرّمزیة وتأثیرهما فی أعمال الأدباء المعاصرین من روّاد العرب والفرس؛ مع أنَّ کلا المدرستین خلال الرّوابط التّاریخیة مع البلدان الأوروبیة لم تظهرا صفر الیدین بل استطاعتا أن تخلقا آثاراً وقواعد أدبیة ممتازة بما فیها الآثار الأدبیة الّتی نُسجت علی منوال المدرسة الواقعیة والّتی کانت تتناغم مع الأوضاع والأحوال الإجتماعیة فی میدان الأدب والفنّ القصصی؛ ومن الآثار الّتی تنتمی إلی الأسلوب الرّمزی فهی الّتی تعبّر عن آراء الأدیب عن طریق الإشارات الفنّیة والسّیمیائیة؛ والّتی تقدم مفاهیمها إلی القارئ فی غموض والإبهام فإنّ نجیب محفوظ وأحمد محمود من کبار الکتّاب المعاصرین فی مصر وایران، قد اختارا کلاهما الفنّ القصصی للتّعبیر عن تدهور الأوضاع الإجتماعیة والسّیاسیة والإقتصادیة ولجوء کلّ منهما إلی أسالیب جدیدة فی مجال المدرستین الواقعیة والرمزیة. ففی هذا المقال یهدف الکاتب إلی دراسة نظریة فی الأدب المقارن وارتباطها العمیق بالمدرستین الواقعیة والرّمزیة وتأثیر کلّ منهما فی آثار الأدباء المعاصرین من الإیرانیین والعرب والّتی تشتمل علی المضامین الاجتماعیة کالفقر والفساد والتناقض بین جیلین من طبقة بورجوازیة اعتماداً علی الأسلوب التّوصیفی والتّحلیلی؛ والکاتب تطرّق فی مقاله إلی تاریخ الفنّ القصصی وتحدید حیات ونتاجات الأدیبین نجیب محفوظ وأحمد محمود وتأثیر المدرستین الواقعیة والرّمزیة فی أدبهما فی ضوء المدرسة الأمیرکیة فی الأب المقارن.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jccl.razi.ac.ir/article_114_b671d0cf7bda7102dc632d462d7c08dd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-361004.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات