این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۴۱-۵۶
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی مفهوم «تلاش» در «النّجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری (براساس معناسازی تنش در نقد فرمالیستی آمریکایی
چکیده فارسی مقاله
در نقد فرمالیستی آمریکایی، شعر دارای وجودی عینی و قائم به ذات است و تنها خود شعر را میتوان به نحوی عینی ارزیابی کرد: یعنی در این دیدگاه نه احساسات و نگرشهای مؤلّف یا خواننده مورد بررسی قرار میگیرند و نه زمینه تاریخی یا فرهنگی اثر. فرمالیستها اثر ادبی را به عنوان پدیدهای مستقل مورد تحلیل قرار میدهند تا به ذات و معنای آن دست یابند. به اعتقاد آنان با دریافت تنشها، ابهامات، گزارههای آیرونی دار درون متن و شناخت پیوند موجود میان آنها با دیگر اجزاء شعر، میتوان به آن صبغهای منطقی و وحدتی انداموار بخشید. جستار حاضر تلاش دارد تا با رویکردی تحلیلی - توصیفی و در پرتو نقد فرمالیستی آمریکایی، به واکاوی دو چکامه «النّجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری بپردازد. نگارندگان در این پژوهش میکوشند تا با تمرکز بر تنشهای موجود میان دو اثر، نشان دهند که تنها با تکیه بر خود متن و تحلیل عناصر تنشزای آن است که میتوان به معنا آفرینی و انسجام معنایی متن پیرامون مفهوم «تلاش» دست یافت. برآیند نهایی این پژوهش، نمایانگر تجلّی ارزش شعری در برخی معانی برجستهسازی شده آن نظیر سکوت و خروش، رکود و دگرگونی و تاریکی و نور در هر دو چکامه «النّجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری است که در تضادّی دائمی و حل ناشدنی قرار دارند و آنچه اهمّیّت دارد نیز همین تباین و تنش معنایی در جایگاه عاملی است که به اجزاء شعر، وحدتی انداموار بخشیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، تلاش، تنش، معنا، آیرونی، نشانی، النّجمتان،
عنوان انگلیسی
دراسة مقارنة لمفهوم «المحاولة» فی «النّجمتان» لأنسی الحاج و «نشانی» لسهراب سپهری (فی ضوء التعلیق علی التوتر للشکلانیّة الأمریکیّة النقدیّة
چکیده انگلیسی مقاله
الملخّص هناک للشعر وجودٌ عینیٌّ ذاتیّ فی النقد الشکلانیّ الأمریکیّ ویُدرس الشعر فیه عینیّاً بمفرده ولا تعتبر وجهات نظر وعواطف المؤلّف أو المتلقّیّ ولیست المجالات التاریخیة والثقافیة ذات قیمة وفق هذا الاتجاه النقدی. فیتناول الشکلانیون الأثر الأدبی کظاهرة مستقلّة حتی یحصلوا علی ذاته ومعناه. فبإمکاننا أن نعطی الشعر صبغة منطقیّة ووحدة عضویّة فی ضوء إدراک التوترات، التعقیدات والمفارقات الکامنه فی النّص والتعرّف علی الصلة الموجودة بینها وبین سائر أجزاء الشعر وفقاً لمعتقداتهم. یتناول هذا البحث دراسة قصیدتی «النّجمتان» لأنسی الحاج و «نشانی» لسهراب سپهری فی ضوءـ منهج تحلیلیّ - وصفی وبناءً علی النقد الشکلانیّ الإمریکیّ؛ فیحاول الباحثان فی هذا المقال بعد الترکیز علی دراسة التوترات الموجودة فی الأثرین أن یشیرا إلی أنّه لیس بإمکاننا خلق المعنا وتناسق النص المعنویّ لمفهوم «المحاولة» إلّا فی ضوء الترکیز علی النص نفسه وتعلیق عناصره المتوترة. تشیر النتائج الحاصلة عن هذه الدراسه إلی تبلور القیمة الشعریة ضمن المعانی الرئیسة لشعری «النّجمتان» لأنسی الحاج و «نشانی» لسهراب سپهری منها الصمت والتحوّل، الخمود والتبدّل، الظلمة والنور وتبدو هذه المعانی لاتزال متناقضة لاتنتهی الی حلّ؛ وبالتالی یهمّنا هذا التوتر المعنوی کعامل سببّ الوحدةَ العضویّة بین أجزاء الشعر.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jccl.razi.ac.ir/article_97_0e5790afad1f0c4a75edb0def06b4ad6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-361013.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات