این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش فرهنگ دینداری بر میزان افسردگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:از اهداف اساسی مذاهب الهی ارتقای سطح بهداشت روانی جامعه و اصلاح روابط بین فردی است. تحقیقات نشان داده‌اند در صورتی که برای تقویت بُعد که پیشگیری در بهداشت روانی (اولیه و یا ثانویه) از برنامه‌های مذهبی و آموزش آنها کمک گرفته شود معلمین به عنوان یکی از گروه‌های تأثیرگذار و تأثیرپذیر در جامعه می‌توانند با استفاده از راهبردهای فرهنگی و مذهبی با افسردگی مقابله نمایند.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه مورد پژوهش شامل معلمان مدارس راهنمایی تحصیلی دخترانه شهر تهران بود. 40 نفر معلم مؤنث ساکن تهران، دارای تحصیلات لیسانس در سنین 30 تا 40 سال با تشخیص افسردگی بدون مصرف دارو در طول تحقیق با کسب اجازه از پزشک مربوطه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه، شامل پرسشنامه هامیلتون دارای 24 سؤال مربوط به اختلالات خلق (بعد افسردگی) و پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی مشخصات فردی و تغییرات خلق از نظر افسردگی و اقدامات غیردارویی برای کاهش میزان افسردگی بود.یافته‌ها: نتایج نشان داد 90 درصد از واحدهای مورد پژوهش از به کار بردن روش‌های غیر دارویی (مذهبی) از قبیل انجام فرایض دینی (نماز، روزه، مناجات) جهت تسکین (کاهش) افسردگی راضی بودند. 5/92درصد از آموزش منظم فرهنگ دینداری رضایت داشتند. 80 درصد آموزش استاد خاص را عامل مؤثر در گرایش به فرهنگ دینداری می‌دانستند. 55 درصد پس از انجام عبادت‌ها احساس آرامش بهتری داشتند. پس از شرکت در کلاس‌های ویژه آموزش فرهنگ دینداری بین میانگین نمرات پیش آزمون (48/28= ) و میانگین نمرات پس آزمون (05/10= ) اختلاف معنادار مشاهده شد (000/0=p).نتیجه‌گیری: با نتایج این پژوهش تأثیر آموزش فرهنگ دینداری بر التیام حالاتی نظیر دل‌شوره، غمگینی، ناامیدی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و هم‌چنین افسردگی ثابت شد. بنابراین با انجام برخی فرایض دینی نظیر نماز خواندن، نوعی از آرام‌سازی و یا حس خوب در نزد فرد تقویت می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ دینداری،معلم

عنوان انگلیسی Effect of education of religious values on the rate of depression
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the main aims of religions is to improve psychological health in society and interpersonal relationships. It has been shown that religious education can be used in primary and secondary prevention of psychiatric disorders. Material and Methods: The samples of study were the teachers of guidance schools of the capital city of Tehran. The samples were 40 depressed female teachers that were chosen randomly among the 30-40 year old teachers who were not using any drugs. Data gathering tool was a questionnaire containing Hamilton test with 24 questions about mood disorders (including depression). Another questionnaire including demographic characteristics and questions regarding change of mood after attending religious education classes was also used. Results: The results showed that 90% of the subjects were satisfied with religious methods such as prayer, fasting and blessing for decreasing their depression 92.5% were satisfied with regular education of religious values. A total of 80% of the samples believed that training by a particular teacher would influence their interest in the religious values 55% reported calmness after praying. There was a significant differences between the mean score of depression before and after attending religious education classes (p=0.000). Conclusion: According to the findings of this research, education of the religious values can affect anxiety, sadness, hopelessness, sleeplessness and lack of appetite and depression. Performing religious acts such as prayers causes a type of relaxation and good feeling in the patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله religious culture,teacher

نویسندگان مقاله فاطمه نوغانی | f noghani


جمیله محتشمی | j mohtashemi


فاطمه واثق رحیم پرور | f vasegh rahimparvar


غلامرضا بابایی | gh babaei



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-248&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات