این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۵-۵۴
عنوان فارسی
بهره گیری ازمیراث در آینه اشعار عبدالوهاب بیاتی
چکیده فارسی مقاله
چکیده بیاتی یکی از سه نفری بود که دغدغه پیشتازی در شعر عربی معاصر را داشت و برای پدری شعر معاصر تلاش کرد.او خالق اسطوره های زیاد و پدیدآورنده صورتک (ماسک) در شعر معاصر است سرچشمههای میراثی که بیاتی ازآن استفاده نموده به شش دسته تقسیم می شود و شامل: ادبی، تاریخی، دینی، صوفی، فلکلور و اسطوره است. او نمونه های و شخصیت های زیادی با جنسیتها و ملیتهای مختلف به کار گرفت و شیوه ی بهره مندی از میراث نزد وی متنوع است و شامل تکنیک هایِ صورتک، بینامتنیت و آشنایی زادیی است. از طریق نمونه ها و شخصیّت های مختلفی که استفاده نموده و از بعضی متون شعری که اقتباس کرده موضوعات زیر برمی آید: انقلاب، خشونت، ربودن، تبعید، غربت، سرکشی، درد، عذاب و مرگ. بیاتی اعتقاد داشت که وی ثمره گذشته است و بین او و میراث نوعی انس و الفت وجود دارد و به همین جهت با میراث، همذات پنداری میکرد؛ زیرا در اصول آن نوعی تاکید بر دیدگاههایش و وحدت تجربه انسانی می دید. بیاتی همیشه می خواست هنجارهای رایج را در هم شکند و بر کُندی دنیا و زندگی بتازد تا آزادی، عدالت و کرامت انسانی را محقّق کند. بیاتی، گذشته را به صورت خشک و جامد برداشت نمی نماید بلکه آنرا براساس دیدگاه خود پدید میآورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
استدعاء التراث فی مرآة اشعار عبدالوهاب البیاتی
چکیده انگلیسی مقاله
الملخّص کان البیاتی ثالثَ ثلاثةٍ حملوا هاجس الریادة فی الشعر العربی الحدیث فی العراق و نافس غیره فی أبوّة الشعر العربی الحدیث. فهوصانع الأساطیر الکثیرة ومبدع القناع فی الشعر العربی المعاصر. تتوزّع المصادر التراثیة عند البیاتی علی ستة اقسام منها؛ الأدبیة و التاریخیة و الدّینیة و الصوفیة و الشعبیة والأسطوریة فیستحضر البیاتی و یسترفد نماذج أو شخصیات کثیرة مختلفة الأجناس و الأعراق، تتوزّع طریقة استرفاد البیاتی للنماذج باصنافها مختلفة منها عن طریق تقنیات القناع و التناص و الانزیاح. برزت من خلال النماذج أو الشخصیات المختلفة التی یسترفدها البیاتی، و من خلال بعض النصوص الشعریة التی یقتبس منها، الموضوعات التالیة: الثورة، و القهر، و الاستلاب، و النفی و الغربة، و التمرد، و الألم و العذاب، و الموت. یذهب البیاتی الی أنه ثمرة للماضی و بینه و بین التراث تآلف وتجاوب فتفاعل معه لأنه وجد فی أصواته تأکیداً لصوته و تأکیداً لوحدة التجربة الانسانیة. فالبیاتی یحاول دائماً أن یکسر المفاهیم المستقرة، و یتمّرد على سکونیة العالم والحیاة، محقّقاً بذلک الحریة و العدالة و کرامة الإنسانیة. إنّ البیاتی لا ینقل الماضی نقلاً جامداً، أو ینسخه نسخاً، بل یبدع فیه، مسقطاً إیّاه على رؤیته.لدراسة اشعار البیاتی اعتمدنا علی المنهج التحلیلی – التوصیفی.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jccl.razi.ac.ir/article_311_4b25fdb678cebe082ab2ab153b52c09e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-361054.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات