این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۶۹-۷۷

عنوان فارسی مقایسه تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حرفه‌ی مامایی با قضاوت‌های بالینی درگیر است که تأثیر مستقیم روی سلامت مادر و جنین خواهد داشت. ماما باید در مواقع بروز فوریت‌ها با دانش و مهارت کافی قادر به تصمیم‌گیری باشد. یک ماما با تقویت تفکر انتقادی در فرآیند مراقبت بهترین خدمات را ارایه خواهد داد.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقایسه‌ای است که به صورت مقطعی و با هدف کلی مقایسه تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. در این پژوهش، با توجه به معیارهای مورد نظر 259 نفر از دانشجویان ترم اول و ترم آخر کارشناسی، به روش سرشماری انتخاب شدند. به منظور اندازه‌گیری میزان تفکر انتقادی آنان از آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب استفاده شد. این پرسشنامه یکی از ابزارهای سنجش مهارت تفکر انتقادی است که توانایی تحلیل، استنباط، استدلال استنتاجی، استدلال استقرایی و ارزشیابی را می‌سنجد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی و آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته‌ها: نمرات کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران تفاوت معناداری نداشت. فقط نمرات دانشجویان ترم آخر دانشگاه تهران کاهش(0/009=p) و در دانشگاه ایران افزایش را نشان داد (007/0=p). در مقایسه مهارت‌های تفکر انتقادی نیز تفاوت زیـادی دیده نشد و فقط توانایی استدلال استقرایی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران کاهش (001/0=p) و در دانشگاه ایران افزایش را نشان داد (002/0=p). توانایی ارزشیابی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی کاهش داشت(0/002=p)، اما در دانشگاه ایران افزایش را نشان داد (008/0=p).نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته‌ها می‌توان گفت، اگر چه تفکر انتقادی بسیار مهم است، اما در طول آموزش دوران تحصیل به آن توجهی نشده است. روش‌های آموزش فعلی مامایی قادر به افزایش سطح تفکر انتقادی دانشجویان نیست. لذا به کارگیری روش‌های آموزش نوین و راهکارهای یادگیری فعال لازم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، آموزش،دانشجویان مامایی

عنوان انگلیسی Comparison of critical thinking among first and last trimester baccalaureate midwifery students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Midwifery practice is involved with clinical judgments which have direct effect on mother&aposs and embryo&aposs health. A midwife should be able to make vital decisions based on her knowledge and skills in emergency situations. A midwife can reach correct decisions by using critical thinking. Materials and Methods: In this cross-sectional, descriptive-comparative study we compared critical thinking of the first and last trimester baccalaureate and post graduate midwifery students of Medical Sciences Universities of Tehran. A total of 259 qualified students of 2002-2003 educational year were selected by census method. After description the goals and methods of study, we applied California critical thinking skills test (form B) in order to measure level of student&aposs critical thinking. This test is a valid tool for measuring critical thinking and skills, including analysis, inference, deductive reasoning, inductive reasoning and evaluation. Scores were analyzed by statistical tests (ANOVA, t test and Pearson correlation coefficient). Results: No significant difference between total critical thinking scores of first and last trimester students was found but the scores of critical thinking of the last trimester students showed a significant decrease in Tehran University (p=0.009) and a significant increase in Iran University (p=0.007). No significant difference was found in skills of critical thinking among students. In last trimester students, scores of inductive reasoning showed a significant decrease in Tehran University (p=0.001) and a significant increase in Iran University. There was a significant decrease in evaluation ability scores in Tehran and Azad (open) Universities (p=0.002) a significant increase in these scores was found at Iran University (p=0.008). Conclusion: According to the results of this study, despite importance of critical thinking, enough attention is not being paid to it during the educational course. The current midwifery education strategies are unable to increase level of critical thinking in students. It is essential to utilize new teaching strategies and active learning methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking,midwifery students

نویسندگان مقاله سیده طاهره میرمولایی | t mirmolaei


حسن شعبانی | h shabani


غلامرضا بابایی | gh babaei


زهرا عبدحق | z abdehagh



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-260&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات