این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۲
عنوان فارسی
موانع و تسهیلکنندههای استفاده از تحقیقات در بین پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی تبریز
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش، یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی موانع و تسهیل کنندههای استفاده از تحقیقات در بین پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی تبریز در سال 1380 انجام شده است. هدف از این پژوهش، تعیین علل پایین بودن میزان استفاده مفهومی و ابزاری از تحقیقات و همچنین بررسی موانع و تسهیل کنندههای استفاده از تحقیقات، میباشد.این بررسی بر روی 304 نفر از پرستاران شاغل در دوازده مرکز آموزشی- درمانی تبریز صورت گرفت که به شکل تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود و دادهها نیز از طریق نرم افزار(SPSS (10 تجزیه و تحلیل گشت. نتایج پژوهش نشان داد که موانع زیادی در سر راه استفاده از تحقیقات وجود دارد و موانع عمده اذعان شده توسط پرستاران مورد پژوهش عبارت بودند از: کافی نبودن تسهیلات به منظور عملی ساختن یافتههای تحقیقی، عدم همکاری و مشارکت پزشکان با به کار بستن نتایج تحقیقات پرستاری و فقدان وقت کافی برای پرستاران جهت مطالعه تحقیقات انجام شده. عوامل تسهیل کننده استفاده از تحقیقات که توسط پرستاران پیشنهاد شده بود، بیانگر اثر آموزش در افزایش دانش ومهارتهای ارزیابی یافتههای تحقیقی و کاربرد آن بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Barriers and facilitators of research utilization among nurses working in teaching hospitals in Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله
This research is a descriptive study in order to assess barriers and facilitators of research utilization among nurses working in teaching hospitals in Tabriz, year 2001. The aim is to identify causes of low extent of utilization and also to assess barriers and facilitators of researches. This study was conducted upon 304 nurses working in 12 teaching hospitals of Tabriz, which were selected by random sampling. Instrument used for study was questionnaire. Data were analyzed using SPSS (10). The results of this study showed that three major barriers for research utilization included: 1) inadequate facilities for implementation, 2) Physicians will not cooperate with implementation and 3) the nurses do not have sufficient time to read researches. Facilitators which nurses suggested, emphasized on the role of education in enhancing their knowledge and skills of research evaluation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا ولی زاده | l vali zadeh
وحید زمان زاده | v zaman zadeh
اسکندر فتحی آذر | a fathi azar
عبدالرسول صفاییان | a safaeian
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-303&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات