این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
حیات
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷-۱۴
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای تأثیر دو روش آموزش علائم و نشانه ها و عوامل خطرزای افزایش فشار داخل جمجمه، در بیماران ضربه مغزی، بر حیطه شناختی، پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۷۵
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور تعیین مقایسه ای تأثیر دو روش آموزش علائم و نشانه ها و عوامل خطرزای افزایش فشار داخل جمجمه، در بیماران ضربه مغزی، بر حیطه شناختی، پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1375 انجام شده است. در این بررسی کل جامعه پژوهش که معادل 74 نفر از پرستاران بخش های مراقبت ویژه و یا جراحی اعصاب بودند بعنوان نمونه پژوهش تصادفی به دو گروه 35 نفری (آموزش به روش سخنرانی) و 29 نفری (آموزش به روش کامپیوتر) در نظر گرفته شدند گردآوری اطلاعات، پرسشنامه، شامل دو بخش می باشد که بخش اول(وضعیت دموگرافیک واحدها) و بخش دوم (شامل 40 سؤال در زمینه علائم و نشانه ها و عوامل خطرزای افزایش فشار داخل جمجمه) بوده است. پرسشنامه در طی دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط واحدهای مورد تحقیق، در حضور پژوهشگر تکمیل گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، صورت گرفت و اطلاعات جمع آوری شده، در قالب 24 جدول خلاصه شد. نتایج پژوهش نشان داد که بعد از آموزش به روش سخنرانی و کامپیوتری بر تعداد پاسخ دهندگان، به هر یک از سؤالات، افزوده شده است. نتایج آزمون آماری t زوج در روش سخنرانی و در روش کامپیوتری در سطح 01/0>p اختلاف معنی داری را نشان داد و نتایج آزمون t استودنت برای مقایسه تأثیر آموزش این دو روش از لحاظ آماری اختلاف معنی داری را نشان نداد. یافته های پژوهش نشان داد در روش سخنرانی، تغییرات میانگین نمرات حیزه شناختی بعد از آموزش، بر حسب کلیه متغیرها، افزایش قابل ملاحظه ای داشت و در روش کامپیوتری، این تغییرات برحسب کلیه متغیرها، به جز متغییرهای عدم کسب اطلاع حین تحصیل، و کسب اطلاع حین تحصیل و آموزش ضمن خدمت و موارد دیگر و سابقه کار در بخش مراقبت ویژه و یا جراحی اعصاب بیش از 48 ماه افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparsion between the impacts of two methods of training in characteristic signs, symptoms and risky factors of increased intracranial pressure in head injuryes Patients upon the cognitive domain of a number of nurses serving at some selected hospitals of tehran Medical sciences university in 1375
چکیده انگلیسی مقاله
This is a quasi - experimental study, made with the objective of a comparsion between the impacts of two methods of training in characteristic signs ,symptoms and risky factors of increased intracranial pressure in head injury patients upon the cognitive domain of a number of nurses serving at some selected hospitals of Tehran Medical Sciences University in 1375 . The samples were made of 74 male and female nurses from CCUs and / orsurgery wards , who were divided randomly into two groups of 35 and 39 nurses respectively . The training approach concerning the former group was made through lectures, while that of the latter used computers .The data collection tool was a questionnarie consisting of two parts . The first part dealt with individual demographies and the second part included 40 questions . 25 of which were multiple choice and the remaining 15 were matching questions about the characteristic signs, symptoms and risky factors of increased intracranial pressure . The questionnaries werefdled in by the samples in two pre - test and post - test stages , while the researcher was present. The collected data were organized into 24 tables and are analized throughdescriptive and inferential statistic methods . Absolute , relative and mean indicatots , mean standard deflation , mean variation, standard deriation of mean variation , as well as McNemar, paired and student tests were used for the analysis. The findings demonstrate that the number of those filling in the questionnaries increased following the application of lecture and computerized training methods..The statistic results of the paired test in relation with the lecture method ( t~12.312 , of - 34 ) show a meaningful difference in comparison with the computerized method ( t=q.528 , of- 35) atp< 0.01 level. The results of thestudent test, however, did not reveal a significant statistic difference when the impacts of the two approaches are compared. The study results, also make it clear that in lecture approach , the mean variation of the grades given to the cognitive domain shows a significant increase in terms of all the variables excluding those of : not obtaining information during education , in - service training courses , and other cases and records of serving at CCUs or neurology surgery wards for more than 48 months. At the conclusion , the applications of the results of this study are mentioned, and suggestions are made - on the basis of the findings here - to bring the findings and results of the study to Completion and also to make further studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه رسولی | f rasouli
پریوش حاج امیری | p haj amiri
محمود محمودی | m mahmoodi
نسرین رسول زاده | n rasool zadeh
نشانی اینترنتی
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-320&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبتهای پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات