این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۴-۱۳۲

عنوان فارسی بررسی چگونگی ارتقاء فعالیت‌های خارج از منزل سالمندان از طریق طراحی محصولات (طراحی کیف خرید) کاربر‌محور: یک مطالعه کیفی به روش کاربرمحور
چکیده فارسی مقاله هدف: افراد در دوران سالمندی با محدودیت‌های فیزیکی مختلفی روبه‌رو می‌شوند و این امر نه تنها فعال ماندن به لحاظ فردی و اجتماعی را دشوار می‌کند بلکه بر سلامت روانی سالمندان نیز اثرگذار است. طراحی (طراحی محصولات، فضا و غیره) و ارائه راه‌حل‌های نوین در جهت تسهیل زندگی سالمندان، می‌تواند منجر به افزایش سطح فعالیت‌های فردی و اجتماعی آنان شود. روش بررسی: مقاله‌ی حاضر بخشی از مطالعه‌ای کیفی با رویکرد کاربر‌محور[1] است که به بررسی فعالیت‌های اجتماعی خارج از منزل سالمندان و پیشنهاد محصولی در جهت ارتقا آن ‌می‌پردازد. داده‌های این مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی و از طریق پخش پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و ثبت بازخوردهای شرکت‌کنندگان به دست آمده است. مطالعه‌ی کیفی حاضر به ترتیب در چهار مرحله انجام شده است: 1.پخش پرسش­نامه بین 42 نفر سالمند 2. مصاحبه با 19 نفر سالمند 3. ثبت بازخورد و نظرات 19 نفر سالمند 4. پخش پرسشنامه رضایتمندی بین 19 نفر سالمند شرکت‌کننده در مراحل آخر جهت سنجش رضایتمندی از طرح پیشنهادی محصول. تعداد 12 نفر سالمند زن و 7 نفر سالمند مرد در سه مرحله آخر مشارکت کرده و داده­ها بر اساس نظرات ایشان مطالعه و بررسی و نمونه‌های مشابه و مرتبط با محصول، جمع‌آوری شد و سپس بر اساس تحلیل داده‌ها، راهکارها ارائه شد. یافته­ ها: در مرحله اول اصلی­ترین فعالیت خارج از منزل، خرید و پر‌رفت و آمدترین مراکز خرید، مراکز میوه و تره‌بار شناسایی شد. کیف خرید به عنوان محصول مرتبط با پروسه خرید انتخاب شد و سپس از طریق مصاحبه به شناخت مشکلات آن، پرداخته شد. در طراحی محصول نهایی به قابلیت تنظیم، ایستایی و ایمن بودن محصول که حس رضایتمندی را بالا ببرد و حس وابستگی و نیاز به دیگران را کاهش دهد، توجه شد. نتیجه­ گیری: در طراحی محصول نهایی به مشکلات مطرح شده توسط سالمندان ، توجه شد. برای پژوهش‌های احتمالی آینده در نظر گرفتن اندازه‌های بدنی افراد به منظور تطابق راه­حل­های احتمالی با نیازهای خاص هر فرد، پیشنهاد می‌شود. از سویی دیگر بررسی عادات و رفتارهایی که موجب صدمه به سالمند در پروسه خرید می‌شود و تعدیل آن­ها از طریق ارائه راه­حل‌های مناسب در طراحی محصول[2]، می­تواند در ارتقا کیفیت فعالیت‌های این گروه بسیار موثر باشد. [1]- User Centered Design approach (UCD) [2] - Product Design
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت‌های اجتماعی، سالمند، طراحی کاربر‌محور ، کیف خرید

عنوان انگلیسی Enhancing Older People’s Outdoor Activities through UserCentered (Shopping Bag) Product Design; A Qualitative Study based on the User-Centered Approach
چکیده انگلیسی مقاله Background: The elderly population comprises a large portion of the world's population. The physical constraints faced by this group affect mental and social aspects of their life. Designing and creating new methods may be a solution to a more active contribution in the community. We aimed to study the elderly's social activities and related problems by concentration on their outdoor activities and their result and suggest a product improve them. Methods: This qualitative study was based on the user-centered approach. Data were collected using questionnaires, observation, interviews and documentation of the participants’ feedbacks. The elderly were selected using. The study was conducted in four stages. First, the questionnaires were distributed among 42 patients. Then 19 seniors (12 women, 7 men) were interviewed. Then their feedback and ideas were documented. Finally, satisfaction was surveyed as the final phase to check the suggested product. Based on their ideas and also studying related and similar samples, data were collected and practical solutions were proposed. Results: In the first phase the participants mentioned shopping as their most significant outdoor activity followed by exploring their favorite places for shopping which were fruit and vegetable markets. The problems related to shopping bags were explored through interviews. We found that the elderly need a product to simplify the shopping process of daily goods in order to improve their social activity. An adjustable, safe and stagnate product can increase the satisfaction and also reduce dependence on others in the elderly. Conclusion: considering the elderly's problems in shopping, a solution in product design is proposed to facilitate shopping and prevent difficulties such as forgetfulness. In future studies considering the anthropometrical measures to adjust the proposed solutions with the specific needs of users is suggested. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه نعیمی | maliheh naeimi
industrial design department, art faculty, alzahra university, tehran, iran
گروه طراحی صنعتی، دانشکدهء هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

پروین شکری | parvin shokri
industrial design department, art faculty, alzahra university, tehran, iran
گروه طراحی صنعتی، دانشکدهء هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

رباب صحاف | robab sahaf
iranian research center on aging, the university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمیدرضا مختاری نیا | hamid reza mokhtarinia
the university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, koodakyar ave, daneshjoo blvd, evin, tehran-1985713831-iran
استادیار گروه ارگونومی،،دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1245-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات