این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مجله سالمندی ایران
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۷-۲۴
عنوان فارسی
موانع و تسهیلکنندههای سالمندان ایرانی در استفاده از دستگاههای خودپرداز بانک: یک مطالعۀ کیفی بهروش کاوش فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: باتوجه به سیر افزایشی جمعیت سالمندان در ایران، پیشبینی میشود طی سی سال آینده، تعداد سالمندانی که نیاز دارند مستقل با وسایل الکترونیکی مانند خودپردازهای بانک کار کنند، رشد چشمگیری بیابد. این در حالی است که هنوز مطالعات کافی بهمنظور مناسبسازی این وسایل، باتوجه به تواناییهای جسمی و ذهنی و روانی سالمندان، انجام نشده است. مواد و روشها: مقالۀ حاضر بخشی از مطالعهای کیفی بهروش کاوش فرهنگی است که به کشف نیازها و موانع و تسهیلکنندهها در کار با خودپردازها پرداخته است. دادههای این مطالعه ازطریق مشاهده و مصاحبه و جمعآوری اسناد و مدارک از شرکتکنندگان بهدست آمده است. مطالعۀ کیفی حاضر در دو مرحله انجام شده: 1. مصاحبه با سی سالمند؛ 2. مصاحبه با ده سالمند تهران بهروش نمونهگیری هدفمند و استفاده از طراحی بستهای برای استخراج نیازها و مشکلات مربوطبه خودپردازها. شش نفر از این شرکتکنندگان، زن و چهار نفر مرد بودند و مصاحبهها تا مرحلۀ اشباع دادهها ادامه یافت. در آخر نیز دادهها با روش تحلیل محتوا، کدگزاری و دستهبندی و تحلیل شده است. یافتهها: شش عامل موردنیاز و اصلی برای طراحی خودپردازها، متناسب با سالمندان ایرانی، از دادهها استخراج شد که عبارت است از خوشایندی، ناخوشایندی، خواستهها و آرزوها، مشکلات و موانع، امور بانکی و اتفاقات ناگوار. پس از دستهبندی این عوامل، موانع و تسهیلکنندهها برای سالمندان از آنها استخراج گردید. یافتهها نشان داد موانع سالمندان در استفاده از خودپردازها، بسیار بیشتر از تسهیلکنندهها در وضعیت حاضر است. نتیجهگیری: باتوجه به موانع سالمندان ایرانی در استفاده از خودپردازها، پیشنهاد میشود دربارۀ این دستگاهها درزمینۀ مناسبسازیهای محیط قرارگیری خودپرداز، چگونگی جهت نصب و محل قرارگیری، ظاهر خودپرداز و بهخصوص درزمینۀ نرمافزارهای آن، مناسبسازیهای لازم متناسب با توان سالمندان انجام شود. درنهایت پیشنهاد میشود مطالعات آینده در گروههای مختلف سالمندان بهخصوص سالمندان دچار معلولیت و کمسواد انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستگاه خودپرداز، روش کیفی، سالمند، کاوش فرهنگی
عنوان انگلیسی
Barriers and Facilitators of Iranian Elderly in Use of ATM Machines: A Qualitative Research in the Way of Cultural Probes
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Having considering to the rate of increasing of elder people population in Iran, is preadicted that in the next thirty years the number of elderly people who need to independently work with electronic devices such as ATMs machineswill be significantly increased while there is no sufficient studies in order to modification of these devices considering physical, mental and psychology abilities of the elder people. Methods & Materials: This article is part of a qualitative study with cultural Probes Methodology to explore the needs and barriers and facilitators in the work ATMs. This study collected data through observation, interview and documentation participants respectively. This qualitative study was conducted in two stages. In the first phase interviewed with 30 elderly people in Tehran.In the second Phase according to cultural probes method we designed a package to extract the needs and problems associated with ATM. purposive sample of 10 elderly people in Tehran, 6 participants were female and 4 males. Interviews continued until data saturation, data Were coded and categorized by content analysis method. Results: Six key factors required for the design of ATM data were extracted according to the Iranian people, that pleasant, unpleasant, wants and desires, problems and obstacles, banking and mishaps. that the classification of barriers and facilitating factors these factors were extracted for the elderly. The results showed a much higher barriers to Elderly people using ATMs in facilitating conditions are present. Conclusion: According to the Iranian people using ATMs barrier is recommended to attention to ATMs in the the environment, nature and location of the installation, ATMs appear particularly relevant in the context of software that can be tailored to the elderly should be done. Finally, it is suggested that future studies in different groups of people, especially older people with disabilities and low literacy are doing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Elderly, ATM, Qualitative methods, Cultural probes
نویسندگان مقاله
آزاده مخبری | a mokhberi
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
احمد ندایی فرد | a nedae fard
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
رباب صحاف | robab sahaf
university of social welfare and rehabilitation sciences.
مرکز تحقیقات مسائل روانی اجتماعی سالمندان، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-768-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات