این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاویدان خرد، جلد ۱۲، شماره ۲۸، صفحات ۱۲۶-۱۴۶

عنوان فارسی نقد و بررسی دیدگاه میرداماد در اصالت یا اعتباری بودن وجود
چکیده فارسی مقاله از مسائل مبنایی در فلسفه اسلامی بحث اصالت وجود یا ماهیت است که ثمره آن در مباحث صفات، سنخیت و رابطه وجودی میان خلق و خالق است. مشهور برآن است که میرداماد از قائلین به اصالت ماهیت بوده است؛ اما شواهدی در آثار میرداماد از جمله مفاض بودن وجود از خداوند، هم سنخی وجود خدا و وجود ممکنات، بیان برهان صدیقین، تساوق وجود و تشخص، رابطی بودن وجود ممکنات، وعاء بودن دهر برای وجود، مجعول بودن وجود، نظام وحدانی عالم، انقسام موجود به واجب و ممکن وجود دارد که وی را جزء قائلین به اصالت وجود قرار می‌دهد. جمع بین دو بیان ما را به این نتیجه می‌رساند که: دعوای اصالت ماهیت یا وجود اختلافی لفظی است، در عبارات میرداماد باید بین اعتبارات مصدری و حقیقی وجود تمییز داده شود، در فلسفه میر تفاوتی بین وجود و تقرر مشاهده می‌شود تقرر در فلسفه میر همان وجود در فلسفه ملاصدرا است که با جایگزینی آنها اختلاف مرتفع خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وجود، ماهیت، هویت، تقرر، وجود خدا، وجود ممکنات، میرداماد،

عنوان انگلیسی Evaluation of Mirdamad’s View on the Primacy or Ideality of Existence
چکیده انگلیسی مقاله One of the fundamental issues in Islamic philosophy is the primacy of existence or essence. Its outcome will be manifested in attributes, cognation and the existential relationship between creator and creature. It is known that Mirdamad is opponent of primacy of essence. There are evidences in his books that he is opponent of primacy of existence such as effusion of existence by God, homogeneity between the existence of God and the existence of contingent beings, proof of the truthful, equality between existence and individuation, the state of the contingent beings as connective, the unitary system of the word and... . We can draw the conclusion that their differences are a verbal one. In his work, we should distinguish between the consideration of infinitive and real existence. In his philosophy, there is a difference between existence and establishment (tagharor). Establishment in his philosophy is equivalent with the existence in Sadra’s philosophy and by substituting them the difference will be disappeared.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مصطفایی |
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تهران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عبدالحسین خسروپناه |
استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی


نشانی اینترنتی http://www.javidankherad.ir/article_32814_ead93a6f573a14f4c44e9aa9ba3ed4cc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370200.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات