این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاویدان خرد، جلد ۱۲، شماره ۲۷، صفحات ۵-۲۸

عنوان فارسی از خیال‌شناسی ابن‌عربی تا معرفت‌شناسی صدرایی
چکیده فارسی مقاله ابن‌عربی و ملا‌صدرا خیال را در معانی مختلفی به کار برده‌اند که خیال منفصل و متصل، از شایع‌ترین موارد کاربرد آن است. سایر کاربردها عبارت‌است از خیال، «نامی برای ما سوی الله»، «هریک از موجودات»، «مرتبه‌ای در صقع ربوبی»، «نفس»، «یکی از قوای نفس» و «مرتبه‌ای از مراتب تکاملی نفس». در ایــن مقاله که با عنایت به سه معنای اخیرشکل گرفته است، کوشش می‌شود تا تصویری از کارکردهای خیال در نفس‌شناسی و پس از آن در معرفت‌شناسی صدرا ترسیم شود. بدین‌ترتیب که ‌یک‌بار از خیال‌شناسی تا نفس‌شناسی و سپس از آن تا معرفت‌شناسی حرکت می‌کنیم و بار دوم راه خیال‌شناسی را به‌طور مستقیم تا معرفت‌شناسی تعقیب می‌کنیم. با این بیان، خلاقیت نفس و حرکت جوهری آن که متأثر از حوزه خیال هستند خود پیامدهایی در باب معرفت‌شناسی دارند که از آن جمله است: رابطه صدوری نفس و صورت‌های ادراکی و حل اشکالات وجود ذهنی. به‌علاوه خلاقیت نفس در باب تعلیم و تربیت نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. تغییر در ملاک کلیت و جزئیت، علم به مادیات، اثبات و حل اشکالات وجود ذهنی و علم حضوری از جمله ثمرات تجرد مثالی در حوزه معرفت‌شناسی است. البته در تمامی این مباحث، توجه خاص نگارنده بر روشن نمودن تأثیر عرفان ابن‌عربی بر حکمت صدرایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خیال‌شناسی، خلاقیت، تجرد مثالی، نفس، معرفت‌شناسی،

عنوان انگلیسی From Ibn Arabi’s study of imagination to Mulla Sadra’s Epistemology
چکیده انگلیسی مقاله Ibn Arabi and Mulla Sadra have applied the term “imagination” in different connotations among which conjoined and disjunctive Imaginations are the most common ones. Other applications of this term include everything-other-than-God, any creature, a stage in God’s locations, Soul, one of the forces of soul, and a stage in soul’s perfection. The present paper is compiled based on three later concepts and attempts to represent applications of imagination in Mulla Sadra’s egologism and epistemology, in the way that we move from the study of imagination to egologism and reach epistemology eventually, and later on, the direct route from the study of imagination is followed toward epistemology. In this regard, creativity of the soul and its substantial motion affected by the realm of imagination will have epistemological outcomes like the emanative relationship between soul and ideas along with eliminating faults in conceptual being. Moreover, creativity of soul plays a crucial role in the field of education. The change in the criterion of wholeness and inclusion, the science of matter, proving and eliminating faults in conceptual being and intuition are among the outcomes of ideal detachment in epistemology. Nevertheless, the special attention of the author is paid to elaborate on the influences Ibn Arabi’s mysticism on Mulla Sadra’s theosophy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نفیسه اهل سرمدی | ahl sarmadi
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.javidankherad.ir/article_32816_55f33eeaa504bc7de487b1d5da255b13.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370202.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات