این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۱۲، شماره ۲۷، صفحات ۲۹-۵۰
عنوان فارسی
بررسی معانی حق در فلسفه ابنسینا
چکیده فارسی مقاله
فارابی حق را به سه معنا مورد استفاده قرار داده و ابنسینا نیز به تبع او همین معانی را برای حق در نظر گرفتهاست. دو معنای وجودی و یک معنای معرفتشناسانه. حق به معنای وجود مطلق (دائم) و وجود بالفعل و حق به معنای صدق. قول یا اعتقاد (حکم) را هنگامی که مطابِق واقع است صادق و هنگامی که واقع مطابَق با آن است حق مینامند. فلاسفه مسلمان بالاتّفاق مطابقت را به عنوان ملاک صدق در نظر گرفتهاند. ضمناً ابنسینا از بُعد عقل عملی نیز برای حکمت، شأن عملی قائل است. عدالت به عنوان رکن اصلی عقل عملی است و او در حکمت عملی حق را ملاک عدل گرفتهاست. با وجود آنکه ابنسینا رویکرد استدلالی را در فلسفه اخذ کردهاست اما بهنحوی نگاهی اشراقی و عارفانه نیز دارد. سومین لحاظی که حق نزد ابنسینا مورد توجه قرارگرفته بُعد شهودی و عرفانی حکمت است. ابنسینا در کنار اعتقاد راسخ به علم حصولی (مبتنی بر صورت ذهنی) به علم حضوری قائل است. نزد شیخ حق وجه وجودی نیز دارد، پس با اعتقاد به علم حضوری است که حق با بُعد معرفتشناسانه اتّصال و به معنای دقیقتر اتحاد مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حق، حقیقت، صدق، مطابقت، علم حصولی، علم حضوری، شهود،
عنوان انگلیسی
Evaluating the Meaning of Right in the Philosophy of Avicenna
چکیده انگلیسی مقاله
Farabi has used three (Two existential and one epistemological) meanings for Right and Avicenna also following him, has considered these three meanings for right. These meaning include absolute (permanent) existence, actual existence and the truth. if a proposition corresponds with reality, it is called true and if the reality corresponds with proposition, it is called right. All Muslim philosophers have considered correspondence as a criterion for truth. Furthermore, Avicenna believes in the practical status for the wisdom from the aspect of functional intellect. Justice is a fundamental principle in functional intellect and he deems right as a criterion for justice in practical wisdom. Although Avicenna has adopted argumentative approach in philosophy, he has illuminative and mystical view either. The third aspect that Avicenna took heed to the right is the intuitive and mystical aspect of wisdom. In addition to his firm belief in the representational knowledge, he believes in immediacy (presential) knowledge. To Avicenna’s view right has an existential aspect, so it is by the belief in presential knowledge that right will be linked with the epistemological aspect and even unites with it in strict sense.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن حبیبی |
استادیارگروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_32817_c1bccc8e3e242b6941e654e4a5ea9d6f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات