این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاویدان خرد، جلد ۱۱، شماره ۲۵، صفحات ۱۳۷-۱۵۸

عنوان فارسی تقابل هستی‌شناسی عرفانی و سلفی مطالعه موردی ابن‌عربی و ابن‌تیمیه
چکیده فارسی مقاله تقابل دو دیدگاه عرفانی و سلفی در حوزه هستی‌شناسی با تأکید بر دیدگاه دو صاحب نظر صاحب سبک یعنی ابن‌عربی و ابن‌تیمیه از جهاتی چند حائز اهمیت است. تفاوت مبانی نظری اندیشه ابن‌عربی به عنوان مؤسس عرفان نظری و ابن‌تیمیه به عنوان مؤثرترین شخصیت در تفکر سلفی پیش از این در پژوهشی مستقل مورد بحث قرار نگرفته است. تأکید ابن‌عربی بر وحدت وجود و اینکه تنها مصداق وجود حقیقی، خداوند است و سایر موجودات اعم از مجرد و محسوس در واقع مظهر وجود مطلق هستند، کاملاً در برابر اندیشه کثرت‌گرایانه ابن‌تیمیه قرار دارد که به نوعی وجود خداوند را محسوس دانسته و ضمن انکار وجود خارجی مجردات، وجود حق‌تعالی را نیز حس‌شدنی می‌داند. تفاوت‌ دیدگاه هستی‌شناسانه این دو شخصیت در مباحثی چون نوع ‌نگاه به هستی خداوند، وجود و ماهیت، نظریه اعیان ‌ثابته قابل جستجو است. چنانکه در قلمروهای دیگری چون انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و معادشناسی نیز قابل بررسی و تأمل است. پژوهش پیش‌رو با تکیه بر مهم‌ترین کتاب‌های این دو شخصیت و به روش تحلیلی، زوایایی از تقابل‌ و تضاد مبنایی این دو شخصیت که متعلق به دو مدرسه فکری در جهان اسلام‌اند را می‌نمایاند. هر چند عدم امکان جمع بین این دو دیدگاه از نکات مورد تأکید این تحقیق است، تصریح به پیامدهای این دو گونه باور و اعتقاد، از اهداف این تحقیق نیست. گرچه این امر نیز به‌طور تلویحی فراچنگ خواننده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابن‌عربی، ابن‌تیمیه، عرفان، سلفیه، هستی‌شناسی، وهابیت،

عنوان انگلیسی The Comparison of Mystical and Salafi ontology according to Ibn ʽArabi and Ibn Taymiya
چکیده انگلیسی مقاله Comparing the mystical and Salafi approach in ontology by emphasizing on the views of two eminent representatives of these approaches, i.e. Ibn ʽArabi and Ibn Taymiya is important in some respects. The difference between the speculative principles of Ibn ʽArabi as a founder of speculative mysticism and Ibn Taymiya as the most influential person in Salafi thought hasn’t been examined in any research thus far. Ibn ʽArabi’s emphasis on pantheism – and his belief that sole instance of real existence is God and other beings such as material and immaterial ones are manifestations of absolute existence - is in contrast with the pluralistic thought of Ibn Taymiya who regarded God as a material being who is perceptible and also denied the existence of immaterial beings. Their differences in ontological approach can be found in some issues such as their idea about the existence of God, existence and essence, the theory of eternal essences. These differences can be found in other spheres such as anthropology, epistemology and eschatology either. The present paper manifests their fundamental differences by analytical method and by emphasizing on their most important works. Although the impossibility of synthesis of these approaches is the confirmed point in this paper, mentioning the consequences of these approaches is not the aim of this paper, but they will be understood implicitly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نصیری |
استادیار دانشگاه تهران، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد محسن مروجی طبسی | mohammad mohsen moraveji tabasi
دانشجوی دکتری رشته شیعه شناسی دانشگاه ادیان ومذاهب


نشانی اینترنتی http://www.javidankherad.ir/article_32901_9a5da8de52dd62aa798adafab1e77387.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370222.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات