این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۱۰، شماره ۲۴، صفحات ۲۹-۴۶
عنوان فارسی
بررسی مسأله خلاقیت در هنر سنتی
چکیده فارسی مقاله
خلاقیت از مفاهیم رایج در مباحث هنری است. امروزه خلاق بودن و هنرمند بودن یکی انگاشته میشوند و اغلب، خلاقیت با نوآوری یکسان دانسته میشود. از طرف دیگر باور غالب این است که هنر سنتی، با موضوعات تکراری و کهنه، فاقد خود جوشی و بدیع بودن است. اما بر خلاف نگاه مدرن که خلاقیت و حتی حقیقی بودن را با نو بودن یکی فرض کرده و هنر سنتی را فاقد آن میداند، نویسندگان و متفکرانی همچون آناندا کوماراسوامی، تیتوس بورکهارت،[i] رنه گنون،[ii] سید حسین نصر و آنماری شیمل[iii] نه تنها هنر سنتی را هنری خلاق میدانند بلکه تنها اینگونه آفرینشها را شایسته اطلاق مفهوم خلاقیت میدانند. سؤالی که مطرح میشود ایناست که آیا اساساً در هنر سنتی میتوان از خلاقیت به معنای واقعی کلمه سخن گفت؟ در واقع یک مکتب هنری چارچوبهای آموزش، تولید اثر، و نیز خلاقیت را انتقال میدهد و با این کار هویت و اصالت تولیدات هنری را تضمین میکند. نتایج بهدست آمده در این مقاله نشان میدهد که هنر سنتی دارای اصولی است که بر اساس آن میتوان از خلاقیت به معنی خاص آن سخن گفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر، هنر سنتی، اصول هنر سنتی، خلاقیت،
عنوان انگلیسی
The Examination of Creativity in Traditional Art
چکیده انگلیسی مقاله
Creativity is one of the most common notions in art studies. In modern world, being an artist and being creative are identical and often creativity is considered to be akin to novelty. Moreover, it seems to be common belief that traditional art shows a high occurrence of borrowing, repetition, use of conventional themes and disregard for novelty and originality. Although in modern point of view creativity and even authenticity are identical with newness and considered that traditional art lacks it, there are some philosophers such as Ananda Coomaraswamy, Titus Burckhardt, Rene Guenon, Seyyed Hossein Nasr and Anne marie Schimmel, who believe that not only traditional art is creative but also it is the sole kind of art which is really creative. But the question which arises here is whether one can speak of creativity in traditional art in a strict sense? In fact an artistic school transfers the framework of education, the production of works and creativity. By doing so, it can guarantee the identity of artistic works. The derived conclusions in this paper show traditional art has got some principles which according to them, it would be possible to speak of creativity in a strict sense.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهریار پیروزرام |
انشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
سعید بینای مطلق | binaye motlagh
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_32903_860de2f4c8737407de6b26fec9b6fc5a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370224.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات