این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جاویدان خرد
، جلد ۱۰، شماره ۲۴، صفحات ۴۷-۶۴
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل رویکرد ذهنگرایی در معرفتشناسی توماس آکوئیناس
چکیده فارسی مقاله
اگرچه ذهنگرایی و همچنین انسانمداری را میتوان از جمله شاخصههای بارز رهاورد رنسانس و فلسفه غرب پس از آن، به شمار آورد، در همین راستا شاید بتوان این رویکرد را در افکار کسانی همچون سنت توماس که متقدم بر رنه دکارت فرانسوی و برونوی ایتالیایی بودهاند، نیز یافت. وی که در فرایند حصول معرفت، تابع نظریه تجرید و انتزاع ارسطو است، پیرو موضع ارسطو در این باب، جایگاه عقل فعال و منفعل را درون نفس انسانی میداند و قائل به حلول آن در نفس است. آکوئیناس نظریه اشراقی شناخت را نمیپذیرد و اساساً معرفت را امری بشری میداند. ذهنگرایی که همانا تأکید بر سهم فاعل شناسا در حصول شناخت است؛ را میتوان در اندیشه این متکلم و فیلسوف مسیحی قرن سیزدهم، که خود آغازگر دوره غلبه تفکر عقلی در قرون وسطی است، مشاهده نمود. بدین ترتیب مدعای این خامه خیلی دور از واقعیت نیست که نظام کوژیتوی دکارتی و ای بسا ایدئالیسم استعلایی کانت هم، از این لحاظ وامدار آکوئیناس بوده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Examination and Analysis of Mentalism in the Epistemology of Thomas Aquinas
چکیده انگلیسی مقاله
Although mentalism as well as humanism can be the features of Renaissance, this approach can be found in the thought of those who were before Rene Descartes and Bruno such as Thomas Aquinas. He is the follower of Aristotle in the theory of abstraction in the process of attaining knowledge. Hence he maintains that active and passive intellect are inside the human soul and they incarnate in it. He doesn’t embrace the illuminative theory of knowledge and deems knowledge as a human matter. Mentalism which emphasizes the role of perceiver in attaining knowledge can be seen in the thoughts of this 13th century Christian theologian and philosopher who was the pioneer of rationalism in the Middle Ages. Therefore, it is hardly surprising to claim that Descartesʼ cogito and the transcendent idealism of Kant owe Aquinas in this respect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامحسین خدری |
استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی اینترنتی
http://www.javidankherad.ir/article_32904_e7a8a1f8ede1c8915bfa5c869163de3e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370225.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات