این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاویدان خرد، جلد ۹، شماره ۲۱، صفحات ۲۹-۵۲

عنوان فارسی اخلاق از منظر پدیدارشناسی با تکیه بر آرای «ماکس شلر»
چکیده فارسی مقاله موضوع اصلی این مقاله ترسیم خطوط کلی رویکرد پدیدارشناسانه‌ شلر به اخلاق است. شلر از همان آغاز شکل‌گیری جنبش پدیدارشناسی تصمیم داشت تا از این رویکرد در ساحاتی مانند اخلاق و دین استفاده کند. از این‌رو برای دست‌یابی به این هدف کوشش کرد تا با نوآوری‌هایی در پدیدارشناسی و با تأسیس نظامی مبتنی بر ارزش‌های غیرصوری، هم رویکرد پدیدارشناسانه را در ساحت اخلاق به کار برد و هم در مقابل رویکردهای صورت‌گرایانه‌ای مانند رویکرد کانت به اخلاق ایستادگی کند. از نظر شلر تکیه بر این قبیل نظام‌های صوری در حوزه‌ اخلاق سبب غفلت از ارزش‌ها به عنوان پدیدارهای مبنایی تجربه‌ اخلاقی انسان می‌شوند و از آن‌جا که در نگاه «شلر» ارزش‌ها از طریق احساسات بر آدمی عیان می‌شوند، نپذیرفتن ارزش‌ها از جانب کانت و نظام‌های اخلاقی صورت‌گرا سبب می‌شود که احساسات نیز نادیده انگاشته شوند. شلر برای روشن‌تر ساختن منظور خود از نقش احساسات، تفکیکی را بین احساسات قصدی، وضعیت‌های احساسی و تأثرات در نظر می‌گیرد و احساسات قصدی را راهبر فرد به سمت ادراک ارزش‌ها می‌داند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Ethics from a Phenomenological Point of view with an emphasis on the works of Max Scheler
چکیده انگلیسی مقاله The main issue of this article is an overview of Scheler’s phenomenological attitude toward Ethics. From the very beginning of phenomenology he decided to apply this attitude to the realms of Ethics and Religion. to achieve this goal, thus, by some innovations in phenomenology and by establishing a system which depends on non-formal values he tried to apply phenomenological attitude to the realm of Ethics and rejected formal attitudes such as Kant’s. For Scheler dependence on these formal systems in domain of Ethics results in negligence of values as basic phenomena in moral experience of man. Since values in his approach appeared through feelings, Kant’s denial of values as well as advocating formal systems of Ethics lead to denial of feelings. For clarifying the role of feelings, Scheler makes a distinction between feelings of something (intentional feelings) and feeling states and introduces the feelings of something as the main guide to the apprehension of values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدعلی حیدری | ahmad ali
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

زینب ربیعی |
کارشناس ارشد فلسفه غرب، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.javidankherad.ir/article_32941_37e660c86dd74a27206ebe1e38569ff3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/750/article-750-370244.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات