این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۴-۱۱۹

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی آموزش کارگاهی بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اعتماد به‌نفس یک احساس ظریف و دقیق است که در بهداشت جسمی و روانی افراد بسیار موثر بوده و به‌عنوان یکی از زمینه‌های آسیب پذیری نسبت به افسردگی مد نظر قرار می‌گیرد. هدف از این مطالعه ارتقاء اعتماد به‌نفس دانشجویان با استفاده از کارگاه آموزشی است. مواد و روش‌ها: در پژوهش حاضر که یک مطالعه آزمایشی با تخصیص تصادفی بلوکی است، 106 نفر از دانشجویان (54 نفر گروه آزمایش و 52 نفر گروه شاهد) شرکت کردند. برای گروه آزمایش 6 ساعت آموزش به‌روش کارگاهی برگزار گردید. پرسشنامه اعتماد به‌نفس آیزنک در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و نیز یک‌ماه پس از کارگاه به‌عنوان پیگیری اجرا شده و در نهایت، میانگین نمره اعتماد به نفس در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله محاسبه شد.نتایج: میانگین نمره اعتماد به‌نفس در گروه آزمایش از 50/20 در پیش آزمون به 22/23 در پس آزمون افزایش یافت (001/0=P). همچنین، میانگین نمره آزمون یک‌ماه پس از برگزاری کارگاه در مرحله پیگیری به 60/22 رسید که نشان‌دهنده افزایش معنی‌داری در میزان اعتماد به نفس در مرحله پیگیری است (001/0=P)، در حالی‌که در گروه شاهد این اعداد از 29/21 در پیش آزمون به 24/21 در پس آزمون کاهش یافت. همچنین میانگین نمره آزمون در مرحله پیگیری به 27/21 رسید و تغییر معنی‌داری در نمره اعتماد به‌نفس مشاهده نشد.نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تحقیق، بیان‌گر آن است که کارگاه آموزشی ارتقا اعتماد به‌نفس تاثیر مثبتی بر میزان اعتماد به‌نفس دانشجویان داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، دانشجویان پزشکی، اعتماد به نفس

عنوان انگلیسی Efficacy of educational workshop on self-esteem of students at Kashan university of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Self-esteem, a sublime mental feeling highly effective for improving physical and mental health, can be considered as one of the areas of vulnerability to depression disorders. The purpose of this study was to promote the self-esteem of students using the educational workshop held at Kashan university of medical sciences. Materials and Methods: This experimental study with a random-allocation block design was performed on 106 students (54 in the experimental group and 52 in control group) at Kahsan university of medical sciences. A six-hour training workshop was held for the experimental group and an Eysenck self-esteem questionnaire for one-month post-workshop follow up. Finally, the average scores of self-esteem in two groups, before and after the intervention, were reported.Results: The mean score of self-esteem in the experimental group was significantly increased from 20.50 to 23.22 (P=0.001). Moreover, The average test score for one-month post-workshop follow up was 22.60, signifying the difference in self-esteem promotion (P=0.001) however, the mean score in the control group was decreased from 21.29 to 21.24. In addition, the average follow up score was 21.27 and no significant difference was seen for self-esteem score.Conclusion: The results indicate that holding educational self-esteem workshop enhances students' self-esteem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Medical students, Self esteem

نویسندگان مقاله عبدالله امیدی | abdolah omidi
department of biostatistics and public health, faculty of health, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

حسین اکبری | hosain akbari


طیبه سادات جدی آرانی | tayebe sadat jadi arani



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-805&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات