این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۶-۱۵۲
عنوان فارسی
بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال ۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: ماموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت، تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران، و برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی شهرستان کاشان انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه ی مقطعی طی سال 1387، دیدگاه 390 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان که بهروش طبقهای انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه SERVQUAL مورد مطالعه قرار گرفت. این پرسشنامه، مولفه های کیفیت را در هفت بعد (همدلی پزشک، دسترسی به پزشک، قابلیت اطمینان به پزشک، پاسخ گویی پرستار، همدلی پرستار، مدیریت دارو و ملموس بودن خدمات) بررسی کرد. روایی پرسشنامه بهروش روایی محتوی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) تایید شد. دادهها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 36/18±72/45 سال بوده و 1/54 درصد بیماران مرد بودند. تفاوت معنی داری در میانگین نمره کیفیت در ابعاد هفت گانه و بعد کیفیت کلی مشاهده شد. همچنین، اختلاف میانگین نمره کیفیت در تمامی ابعاد در بیمارستان ها معنی دار بود. بیشترین میانگین نمره کیفیت به بعد همدلی پزشک (75/0±97/3) و کمترین میانگین نمره کیفیت به ملموس بودن خدمات (58/0±76/3) تعلق گرفت.نتیجه گیری: کیفیت خدمات در بیمارستان های دانشگاهی از دیدگاه بیماران وضعیت مناسبی داشت، لیکن اختلاف معنی دار نمره کیفیت بین ابعاد مختلف در هر بیمارستان، بیان گر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامههای بهبود کیفیت است تا رضایت مندی بیشتر بیماران را فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The quality of hospital services in Kashan educational hospitals during 2008-9: the patients' viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The main mission of any hospital in a health care system is to promote care quality for patients and to meet their needs and expectations. The aim of this study was to evaluate the quality of hospital services from the viewpoint of patients admitted to Kashan educational hospitals. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 390 patients admitted to Kashan educational hospitals were selected based on the stratified sampling and their points of view were evaluated using SERVQUAL questionnaire during 2008-9. The quality attributes of the questionnaire consisted of seven dimensions (e.g. physician's empathy, physician's availability, the reliability of physician performance, nurse's responsibility, nurse's empathy, drugs management and tangibility of services). Validity and reliability of the questionnaire were confirmed using content validity and Cronbach's alpha coefficient (0.93), respectively. The data were analyzed using the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests.Results: The mean age of the respondents was 45.72±18.36 years and 54.1% of subjects were men. There was a significant difference among the mean of seven dimension scores and the total quality dimension. Moreover, a significant difference was observed in the quality score mean of different dimensions among hospitals. The highest and lowest means of quality score were for physician's empathy (3.97±0.75) and tangibility of the services (3.76±0.58), respectively. Conclusion: From the patients' viewpoint, educational hospitals have made good progress in providing hospital services however, different quality scores among quality dimensions in any hospital signify that the health care administrators should pay more attention on the quality improvement programs to improve patients' satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد صباحی بیدگلی | mohammad sabahi bidgoli
سید غلامعباس موسوی | sayyed gholam abbas mousavi
علی کبریایی | ali kebriaei
سید حمیدرضا سیدی | sayyed hamidreza seyyedi
department of biostatistics and public health, faculty of health, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده بهداشت، گروه آمار و بهداشت عمومی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
سمیه شهری | somayeh shahri
محمود اطهری زاده | mahmood atharizadeh
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-810&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات