این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۱۲
عنوان فارسی
طراحی پروانههای دریایی با استفاده از الگوریتم بهینهساز ازدحام ذرات با گروههای مستقل به منظور بهبود بازده و کاهش کاویتاسیون
چکیده فارسی مقاله
با توجه به وجود پارامترهای بسیار زیاد موثر در طراحی، وجود چندین هدف متناقض با هم و شرایط ناپایدار و بسیار پیچیده محیطی، طراحی پروانههای دریایی به یکی از موضوعات چالش برانگیز برای طراحان و محققان این حوزه تبدیل شده است. امروزه الگوریتمهای فراابتکاری به عنوان یکی از راهحلهای بسیار کارآمد برای حل مسایل پیچیدهی مهندسی بکار میروند. در این مقاله بهمنظور طراحی پروانههای دریایی برای اولین بار از الگوریتم IGPSO استفاده شده است. بدین منظور دو هدفِ حداکثر بازده و حداقل کاویتاسیون (که با یکدیگر در تضاد هستند) به عنوان تابع شایستگی در نظر گرفته شدهاند. برای این کار تاثیر دو پارامتر مهم وتر و ضخامت پروانه طی چندین آزمایش در تابع شایستگی محاسبه شده و توسط الگوریتم IGPSO بهینهترین حالت انتخاب شده است. به منظور مقایسه نتایج، از الگوریتمهای معیار PSO و GA استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که پروانه با 5 یا 6 پره که سرعت عملکرد بین 180 تا 190 RPM دارد، کمترین سطح نویز تولیدی را دارد. پروانه طراحی شده توسط الگوریتم IGPSO درحالت بدون کاویتاسیون dB64/86 و در حالت با کاویتاسیون dB 79/106 نویز تولید می کند که نسبت به بهترین الگوریتم مورد مقایسه به ترتیب dB 24/1 و dB 80/0 نویز کمتری را به وجود می آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Marine propellers design using particle swarm optimization with independent groups to improve efficiency and reduce cavitation
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the presence of too many parameters in the problem of the marine propeller design has been one of the challenging subjects for designers and researchers in this field. Nowadays, meta-heuristic algorithms are used to solve complex engineering problems. In this paper, for the first time, Independent Group Particle Swarm Optimization (IGPSO) algorithm is used to design the marine propellers. For this purpose, two targets viz. maximize the efficiency and minimize the cavitation as the fitness function are considered. To do this, during several trials, the effect of two important parameters on the fitness function, i.e. chord and thickness of the propeller, are calculated and the most optimal mode is selected by the IGPSO algorithm. In order to compare the results, the benchmark algorithms such as PSO and GA are used. The results show that the propeller with 5 or 6 blades with rotation speeds between 180 to 190 RPM will have the best performance in the tradeoff between efficiency and cavitation. The designed propeller by using IGPSO algorithm produced 86.64 dB and 106.79 dB noise for cavitation and non-cavitation mode, respectively. So, they produce 1.24 dB and 0.80 dB noise level lesser than other benchmark algorithms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمدرضا موسوی | seyed mohammad reza
استاد، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
محمد خویشه |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
رسول کریمی |
کارشناس ارشد معماری کشتی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره نوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)
رحیم مالمیر |
کارشناس ارشد معماری کشتی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره نوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_25030_3f26e9d1fbba92be0218181864aec8e8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/817/article-817-375631.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات