این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
Journal of Reproduction and Infertility
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۶۲-۳۶۹
عنوان فارسی
سقط جنین در یهودیت
چکیده فارسی مقاله
نخستین و مهمترین منبع شریعت و حقوق یهود، یعنی تورات، به سقط جنین عمدی اشارهای نکرده است. در این کتاب فقط در یک مورد به مسئله سقط جنین اشاره شده و آن سقط شدن جنین زنی در جریان نزاع است. در اینجا ضارب باید برای اسقاط جنین غرامت مالی بپردازد. در دومین منبع مهم شریعت یهود، یعنی تلمود، از سقط جنین عمدی سخن به میان آمده است. در این گنجینه شریعت یهود گرچه سقط جنین عمدی ممنوع دانسته شده، برای ساقط کننده آن مجازات قصاص تجویز نشده است. به رغم ممنوعیت سقط جنین در تلمود، در مباحث حقوقی این کتاب در مواردی اسقاط جنین روا شمرده شده است. براساس قانون تلمود، اگر زن در هنگام زایمان دچار مشکل شود و بیم آن رود که مرگ وی را تهدید کند اگر جنین هنوز در رحم باشد باید با کشتن جنین جان مادر را نجات داد؛ اما اگر سر یا بخش بزرگتر جنین از رحم خارج شده باشد نمیتوان جنین را سقط کرد؛ چرا که در اینجا دو موجود زنده قابل بقا وجود دارند و کسی نمیتواند بگوید جان مادر از جان فرزند مهمتر است. با این همه، خود مادر حتی اگر قسمت اعظم جنین به دنیا آمده باشد، میتواند با استناد به قاعده حقوقی پذیرفته¬شده دفاع مشروع، با سقط جنین جان خود را نجات دهد. در برخی از منابع یهودی آمده است که اگر سقط جنین برای درمان مادر لازم باشد انجام آن مجاز است و این حکم حتی شامل مواردی نیز میشود که جنین خود منشأ مستقیم بیماری مادر نباشد و خطر مرگ مادر را تهدید نکند. از مباحث بحثانگیز درحقوق یهودی درباره جواز یا عدم جواز سقط جنین، آنجاست که زن از زنا باردار شده باشد. بسیاری از عالمان یهودی بر این عقیدهاند که زن شوهر¬داری که از راه زنا باردار شده باشد میتواند جنین خود را سقط کند؛ اما اگر دختر بیشوهری این گونه باردار شود اسقاط جنین وی روا نیست؛ چرا که بر طبق شریعت یهود، فرزند متولد از زنای زن شوهردار حرام¬زاده است؛ اما فرزند دختر بی¬شوهر حرامزاده شمرده نمیشود. از موارد جواز سقط جنین درتلمود آنجاست که بخواهند مجازات اعدام را درباره زنی که از راه زنا باردار شده است به اجرا در آورند. در این مورد میتوان و حتی گفتهاند که باید، جنین زن را پیش از اجرای مراسم اعدام سقط کرد، مگر آنکه عملیات وضع حمل آغاز شده باشد. بحثی که بیشتر در دوران جدید مطرح شده است آنجاست که خطر معلولیت کودک را تهدید کند. بیشتر حقوقدانان یهودی میگویند حتی در این صورت نیز نمیتوان جنین را سقط کرد. با این همه، برخی از حقوقدانان جدید یهودی در این باره رویکرد منعطفتری اتخاذ کردهاند و در مواردی سقط جنین را اجازه دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Abortion in Judaism
چکیده انگلیسی مقاله
In Torah, the first and most important source of Jewish laws, there is no direct mention of a willful abortion. This book only refers to the abortion of a pregnant woman’s fetus in the course of a quarrel. In similar cases one who causes this kind of abortion shall pay fines. Talmud, the second important source of Jewish laws, refers to willful abortions. According to Talmud, abortion, although prohibited, is not punishable by death penalty. In spite of prohibition of abortion in Tal-mud, this book sometimes permits abortion. According to Talmudic laws, abortion is permitted if the fetus endangers the mother’s life, but from the moment that the head or the greater part of its body has emerged into the world, no one can abort it; because here there are two living beings, and no one can say the life of the mother is more important than that of the fetus. Yet, when the mother’s life is endangered, she herself may destroy the fetus even if the greater part of the fetus has come out of her body, according to "self-defense" rule. Some Jewish texts maintain that abor-tion should be permitted if it is necessary for rescuing the mothers life, even if there is no fatality attached to the pregnancy or the mother’s illness is not directly caused by the fetus. The permissi-bility of abortion in relation to a pregnancy resulting from adultery has been a matter of contro-versy. Many Jewish scholars have permitted abortion by a married woman made pregnant through adultery,but not by an unmarried woman who becomes pregnant, because, according to the Jewish laws, the child of the former woman is regarded as a bastard, but the child of the latter, i.e. unmarried womans, is not regarded so. According to Talmud, abortion is permitted, if a womans pregnancy results from adultery and she is condemned to death. In this case, abortion is permitted, and it is even said that it is obligatory to do it before execution process starts, except the time when delivery has started. In recent years, the question of permissibility of abortion has been raised in cases where there is the fear of malformation or of a birth defect in the fetus. The general tendency is to uphold the prohibition against abortion in such cases. Yet, some neo-Jewish jurists have adopted a lighter view and permitted abortion in some cases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.jri.ir/article/201
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/128/article-128-377031.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات