این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Reproduction and Infertility، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۷۵-۳۹۰

عنوان فارسی اسقاط عمدی جنین از دیدگاه فقه اهل سنت
چکیده فارسی مقاله این مقاله پس از بیان علل گوناگونی که زمینه اسقاط عمدی جنین را فراهم می‌آورد، در جستجوی پاسخ این پرسش است که دیدگاه فقهای اهل سنت درباره حکم اسقاط عمدی جنین، هنگامی که ادامه بارداری موجب تهدید جان یا سلامت مادر می‌شود چیست؟ پاسخ پرسش یاد شده را باید با بخش‌بندی دوره زندگی جنین به دو مرحله پیش از دمیده شدن روح و پس از آن و همینطور با بخش‌بندی فقهای اهل سنت، به فقهای گذشته و معاصر و همینطور با توجه به چهار مذهب فقهی مشهور اهل سنت، پی‌گیری کرد. در هر یک از بخش‌های یاد شده، باید به ملاک مبنایی که فقهای اهل سنت دیدگاه خود را بر آن استوار ساخته‌اند، دست پیدا کرد؛ زیرا دست‌یابی به ملاک و مبنای دیدگاه آنها، دست کم تا اندازه‌ای می‌تواند حکم دیگر عللی را که زمینه اسقاط عمدی را فراهم می‌سازد، روشن کند؛ اگرچه آنان به حکم مورد نظر، تصریح نکرده باشند. ظاهر سخنان همه فقهای گذشته این است که اسقاط عمدی جنین، پس از دمیده شدن روح، اگرچه برای نجات جان مادر باشد، جایز نیست؛ زیرا جنین در این مرحله «نفس» است و مشمول آیه‌ای مانند «لاتقتلوا النفس التی حرم الله». می‌گردد. درباره اسقاط عمدی جنین، پیش از دمیده شدن روح، با توجه به دیدگاه‌های گوناگونی که از مذاهب مشهور فقهی از جمله بیشتر فقهای معاصر اهل سنت، یاد گردیده، هنگام تهدید جان مادر نه تنها اسقاط جایز، بلکه می‌تواند واجب باشد؛ زیرا جنین در این هنگام دارای نفس نیست و مشمول آیه یاد شده نمی‌گردد. از این رو در تعارض میان زندگی موجود دارای نفس (مادر) و موجودی که فاقد نفس است و شیء نامیده می‌شود (جنین)، زندگی موجودی که نفس دارد برتری داده می‌شود؛ زیرا در این هنگام، با توجه به مبنای «اخف الضررین» نجات جان مادر، «کمترین زیانی» است که جامعه انسانی متحمل خواهد شد. درباره اسقاط عمدی پس از دمیده شدن روح، برخی از فقهای معاصر، بر این باورند که بدون عذر معقول اقدام به سقط جنین جایز نیست و برخی دیگر، بدون عذر معقول آنرا جایز می‌دانند. به هر روی از نظر هر دو گروه، چنانچه ادامه بارداری جان مادر را تهدید کند، از آنجا که روشن‌ترین مصداق عذر معقول تحقق می‌یابد، اسقاط، نه تنها جایز بلکه واجب خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سقط جنین، فقه اهل سنت، قتل نفس، دمیده شدن روح، سقط جنین عمدی

عنوان انگلیسی Induced abortion in the views of Sunnite Jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله The present article discusses briefly the different reasons for induced abortions and it then seeks the answer to this question by explaining the views of Sunnite jurisprudents on abortion when the continuation of pregnancy threatens the life or the health of the mother. In the authors view, the answer to this question becomes possible after dividing the life of the fetus into two stages, before and after soul inspiration, dividing Sunnite jurisprudents into past and present and also with regard to four major Sunnite schools. In each case we should find the basic criterion and the bases on which the Sunnite jurisprudents have established their views, because this attempt may at least bring to light the decrees on abortion and the reasons for which these decrees have been issued, although they have not been directly stated. The past jurisprudents views on abortion have the kind of air that abortion after the inspiration of life even for rescuing the mothers life is not permissible, as the fetus in this stage has "self" and a verse in Koran applies to it in this regard, "Do not kill the self as this has been prohibited by God". Regarding different views stated by major Sunnite jurisprudents on abortion before soul inspiration, when the mothers life is in danger it is understood that abortion is not only lawful but also imperative as the fetus has no soul and it does not contradict the mentioned verse of Koran. In the conflict between the life of a being "the mother" and an entity that has no life, soul or self, and it is regarded as an object "the fetus", the life of the one has priority which has soul, as based on the justification for "the least losses" saving the life of the mother is the least loss sustained by the human society. But on abortion after soul inspiration, some contemporary jurisprudents believe that it is considered unlawful if it is committed in the absence of any reasons, but some say it is lawful even in cases where there are no rational excuses for them. Nevertheless both groups believe that if the conti-nuation of pregnancy will threaten the life of the mother, a justifiable reason is met for abortion and it is not only lawful but also obligatory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jri.ir/article/203
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/128/article-128-377033.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات