این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Reproduction and Infertility، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۷۰-۱۸۱

عنوان فارسی بررسی نقش آموزش‌های رفتاری- شناختی بر کاهش اضطراب خانم‌های مبتلا به ناباروری اولیه تحت درمانGIFT و ZIFT
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ناباروری‌ یک‌ بحران‌ پیچیده‌ زندگی‌ است‌ که‌ منجر به‌ فشارهای‌ عمیق‌ عاطفی‌ و روانی‌ بر زوجین‌ می‌شود. در واقع ناباروری‌ و مراحل‌ درمان‌ آن‌ زمینه‌های‌ به وجود آمدن‌ استرس‌ است. دوره‌هایی‌ از امیدواری‌ که‌ به‌ دنبال‌ غلبه‌ برناامیدی‌ در طول‌ درمان‌ پیش می‌آید، با هزینه‌های‌ بالا و میزان‌ موفقیت‌ پائین‌ درمان‌های‌ پزشکی‌ می‌تواند به‌ افسردگی، اضطراب‌ و ... منجر شود. از آنجائی‌ که‌ قسمتی‌ از موفقیت‌ برنامه‌های‌ کمک‌ باروری‌ به‌ شیوه‌های‌ سازگاری‌ با اضطراب‌ و استرس‌ ناشی‌ از درمان‌ بستگی‌ دارد، پژوهشی‌ شبه‌تجربی‌ به‌ روش‌ کارآزمایی‌ بالینی‌ با هدف‌ تعیین‌ تأثیر یکی‌ از تکنیک‌های‌ درمان‌ رفتاری- شناختی‌ بر کاهش‌ اضطراب‌ خانم‌های‌ نابارور اولیه‌ تحت‌ درمان‌ با روش‌های GIFT و ZIFT مراجعه‌ کننده‌ به‌ بخش‌ درمان ناباروری‌ بیمارستان‌ شریعتی‌ تهران‌ ازتیرماه تا بهمن ماه سال 1381 انجام گرفت. مواد و روشها: تعداد 60 نفر خانم تحت درمان در دو گروه‌ تجربی‌ و کنترل‌ قرار گرفتند(30 نفر گروه تجربی و 30 نفر گروه کنترل). دو گروه‌ درابتدای‌ مطالعه‌ (روز 21 سیکل‌ قاعدگی‌) توسط‌ آزمون‌ اضطراب‌ حالت وصفت اشپیل‌ برگر مورد ارزیابی‌ قرار گرفتند. سپس‌ در گروه‌ تجربی‌ مداخله‌ آموزش‌های‌ رفتاری- شناختی‌ شامل‌ بازسازی‌ شناختی‌ و آرام‌سازی‌ تنفسی‌ به‌ مدت‌ 15 تا 20 روز انجام شد؛ ولی‌ در مورد گروه‌ کنترل‌ مداخله‌ای‌ اعمال‌ نشد. سپس‌ میزان‌ اضطراب‌ حالت و صفت‌ دو روز قبل‌ از انجام عمل‌ GIFT و ZIFT (روز10 سیکل‌ قاعدگی‌) و همچنین‌ دو روز بعد از انجام‌ عمل‌ GIFT و ZIFT در هر دو گروه‌ مورد ارزیابی‌ قرارگرفت‌. نتایج: نتایج‌ پژوهش‌ نشان‌ داد میانگین‌ اضطراب‌ حالت و صفت‌ در بدو مطالعه‌ و در پایان‌ مطالعه‌ در دو گروه‌ اختلاف‌ آماری‌ معنی‌داری‌ نداشت. اما میانگین‌ اضطراب‌ حالت (002/0=‍P) ‍ و صفت ‌(028/0=P) حین‌ مطالعه‌ در دو گروه‌ اختلاف‌ معنی‌داری‌ داشت؛ به‌ طوریکه‌ در گروه‌ تجربی‌ کاهش‌ چشمگیری‌ در اضطراب‌ حین‌ مطالعه‌ (قبل‌ از عمل‌ جراحی) مشاهده‌ شد. همچنین‌ اختلاف‌ معنی‌داری‌ بین‌ میانگین‌ اضطراب‌ حالت و صفت‌ ‌ بدو و حین‌ مطالعه‌ در گروه‌ تجربی‌ وجود داشت‌ (000/0=‍P) ولی‌ در گروه‌ کنترل‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ وجود نداشت‌. به‌ علاوه‌ اختلاف‌ معنی‌داری‌ بین‌ میانگین‌ تفاوت‌ اضطراب‌ ‌حالت و صفت‌ حین‌ و پایان‌ مطالعه‌ و بدو و پایان‌ مطالعه‌ بین دو گروه‌ وجود داشت‌ (05/0< P ). نتیجه‌گیری: نتایج‌ مطالعه‌ نشان‌ داد که‌ آموزش‌های‌ رفتاری-‌ شناختی‌ در کاهش‌ اضطراب‌ خانم‌های‌ نابارور اولیه‌ تحت‌ درمان‌ با روش‌های ART مؤثر است‌. همچنین‌ یافته‌های‌ مطالعه‌ نشان‌ داد که‌ خانم‌های‌ نابارور تحت‌ مداخله‌ آموزش‌های‌ رفتاری‌ شناختی‌ که‌ در پایان‌ مطالعه‌ از اضطراب‌ کمتری‌ برخوردار بودند، بطور معنی‌داری‌ درمان‌ موفقیت‌آمیز بیشتری‌ را در مقایسه با گروه کنترل داشتند. با توجه‌ به‌ نقش‌ آموزش‌های‌ رفتاری‌- شناختی‌ و حمایت‌ عاطفی‌ افراد نابارور تحت‌ درمان‌‌ در کاهش‌ اضطراب‌ و بالا بردن‌ میزان‌ موفقیت‌ روش‌های درمانی‌، پیشنهاد می‌شود در مراکز درمان ناباروری‌ برنامه‌های‌ آموزشی‌ و حمایتی‌ توسط‌ تیم‌ درمانی‌ بویژه‌ روانشناسان‌ تدوین‌ و اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of behavioral-cognitive education on reduction of anxiety in women with primary infertility who undergo GIFT and ZIFT
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Infertility is a complex crisis in life that leads to psychological and emotional stress in couples. Infertility and its treatment are breeding grounds for stress. Cycles of hope followed by crushing disappointment, along with the high costs and low success rates of medical therapies, can lead to depression, anxiety and many other psychological problems. Since, the success in programs called Assisted Reproduction Technology (ART) depend on the adjustment strategies to anxiety and stress which significantly arise during treatment procedures, a quasi experimental research project was designed to determine the effects of one of the behavioral-cognitive techniques on reduction of anxiety in women with primary infertility who undergo GIFT/ZIFT, in infertility clinic of Shariati Hospital during July- Febuery 2002. Materials and Methods: The sample group composed of 60 women with primary infertility who were allocated into two experimental (n=30) and control (n=30) groups. The preliminary evaluation of the state and trait anxiety of all subjects was conducted on day 21 of the menstrual cycle by Spielberger Anxiety Inventory. The intervention in the experimental group included a behavioral cognitive training program, cognitive restructuring and relaxation for 15-20 days. The control group received only routine cares. The state and trait anxiety were again evaluated in all participants 2 days before and 2 days after the operation. Results: Results showed that the state and trait anxiety scores at the beginning and the end of study were not significantly different between the two groups. But the state and trait anxiety scores before GIFT/ZIFT operations were significantly lower in the experimental group (P=0.002 and 0.028, respectively). The state and trait anxiety was significantly different between before and after intervention in experimental group (p=0.0001), but not in control group. The mean variation of state and trait anxiety from following intervention to after study and form before intervention to after study was significantly different in the two groups (p< 0.05). Conclusion: The results showed that behavior cognitive education are effective in reduction of anxiety in primary infertility cases that undergo ART treatment. Besides, in women who showed anxiety reduction following intervention, the rate of successful treatment was significantly higher compared with the control group. Concerning the positive effect of behavior cognitive education and emotional support of infertile cases on reduction of anxiety and improvement of success rate, we recommend, the instructional and supportive programs to be promoted by the expert teams including psychologists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jri.ir/article/152
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/128/article-128-377089.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات