این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Reproduction and Infertility، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷۷-۹۲

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش پیشگیری از ایدز توسط گروه همسالان وبزرگسالان برآگاهی، نگرش و خودبسندگی دانش‌آموزان دختردبیرستانی، منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران با استفاده از مدل تئوری شناختی - اجتماعی، سال۸۲-۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ایران از جمله کشورهای خاورمیانه است که با بحران ایدز مواجه می‌باشد. حدود 17% موارد ایدز در بین نوجوانان 20 تا 29 ساله و حدود 35% در بین جوانان 30 تا 39 ساله اتفاق می‌افتد. با توجه به دوره کمون طولانی (حدود 10 سال)، بدیهی است که درصد بسیاری از موارد ابتلاء به عفونت ایدز در زمان نوجوانی و جوانی روی می‌دهد. شروع برنامه‌های آموزش پیشگیری از ایدز در مدارس در بین نوجوانان از برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور ایران می‌باشد و مطالعه و شناخت موثرترین روش آموزشی در جهت ارتقاء آگاهی و بهبود نگرش و ارتقاء مهارت‌های زندگی در نوجوانان و رفتارهای پیشگیری از ایدز اولویت می‌یابد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو نوع مداخله آموزشی پیشگیری از ایدز توسط گروه همسالان و گروه بزرگسالان (مشاورین مدرسه) بر آگاهی، نگرش و خود بسندگی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی، پایه دوم رشته انسانی، منطقه 4 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 82-1381 و به کارگیری نتایج تحقیق در طراحی برنامه‌های آموزش موثر پیشگیری از ایدز در مدارس انجام گرفت. مواد و روشها: مدل آموزشی استفاده شده در این بررسی مدل تئوری شناختی- اجتماعی بندورا می‌باشد. با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 441 دانش‌آموز از 7 دبیرستان منطقه 4 وارد مطالعه شدند و براساس فرد آموزش دهنده به دو گروه آموزش توسط همسالان و آموزش توسط بزرگسالان (مشاورین مدرسه) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. مطالب آموزشی شامل پیشگیری از ایدز، نگرش‌های صحیح مرتبط با آسیب پذیری نسبت به ایدز و عدم طرد بیماران مبتلا به ایدز و مهارت‌های خودبسندگی( تصمیم گیری، حل مشکل و ابراز وجود) بود. پرسشنامه بدون نام پیش از مداخله و یک ماه پس از مداخله توسط دانش آموزان پاسخ داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، نرم افزار SPSS-11 و مدل آنالیز واریانس، آزمون شفه و2 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره آگاهی در هر دو گروه مداخله، از پیش آزمون به پس آزمون در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی‌داری افزایش یافت (001/0P<)؛ ولی هیچ اختلاف معنی‌داری ‌بین دو گروه مداخله همسالان و بزرگسالان دیده نشد. علیرغم یکسان بودن دو گروه مداخله از نظر ارتقاء آگاهی در پس آزمون، نوع اطلاعات در دو گروه به طورمعنی‌داری متفاوت بود. با توجه به یکسان بودن مدل آموزشی در دو گروه به نظر می‌رسد گروه همسالان بیشتر بر اساس نیازهای اطلاعاتی همسالان (مثل نحوه انتقال) اطلاعات را منتقل کرده بودند. در حالی که گروه بزرگسالان، اطلاعات دیگری (مثل نحوه درمان و واکسیناسیون) را بیشتر منتقل کرده بودند. در هیچ یک از دو گروه مداخله، تغییر معنی‌داری در نگرش آسیب‌پذیری نسبت به بیماری ایدز از پیش آزمون به پس آزمون مشاهده نشد؛ اما نگرش دانش‌آموزان نسبت به طرد بیماران مبتلا به ایدز در هر دو گروه مداخله همسالان و بزرگسالان از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون به طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل بهبود یافت(0001/0p<). در حالیکه دو گروه مداخله در بهبود نگرش فوق از پیش آزمون به پس آزمون اختلاف معنی‌داری ندارند. همچنین تنها گروه بزرگسالان در مقایسه با کنترل باعث ارتقاء معنی‌داری در مهارت خودبسندگی در دانش آموزان گردیده است. درحالی‌که در مقایسه دو به دو، گروه مشاورین مدرسه و گروه همسالان در بهبود نگرش فوق از پیش آزمون به پس آزمون اختلاف معنی‌داری ندارند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، پیشنهاد می‌شود هر دو گروه همسالان و بزرگسالان برای برنامه‌های مداخله آموزشی در برنامه‌های آموزشی ایدز به کار گرفته شوند؛ به طوری‌که گروه همسالان در ارائه اطلاعات مورد نیاز گروه هدف و گروه بزرگسالان در ارائه مهارت‌های خودبسندگی کارآیی بیشتری دارند. هرچند مطالعات بیشتری با حجم نمونه بیشتر و مدت آموزشی طولانی‌تر جهت تائید نتایج فوق توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the effect of peer-led versus adult-led AIDS education on knowledge, attitude and self-efficacy of female students in high schools in 4th region of education ministry in Tehran, using socio-cognitive theory, 2002-2003
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Iran is one of the Middle East countries involved in AIDS crisis. Around 17% of cases are between 20-29 years old and 35% between 30-39. Considering the long incubation period (around 10 years), obviously a great percentage of cases have become involved in their adolescent ages. To address this issue, school based AIDS educational program for adolescents is being considered as an important strategy of the ministry of education and the ministry of health in Islamic Republic of Iran. Accordingly, studying and recognition of the most effective method of education which leads to increasing knowledge, improvement of attitude and enhancement of life skills related to prevention of AIDS among adolescents seems to be a priority. This study was designed to compare the effects of two educational interventions for prevention of AIDS, conducted by peers and adults (school counselors), on knowledge, attitude and self efficacy of female students in high schools of Tehran, studying in human science field, in 4th region of ministry of education in 2002-3. The objective was to found new initiatives in school based AIDS educational programs. Materials and Methods: The mode of education used in this survey was Bendora Socio- Cognitive theory. A total of 441 students from 7 high schools in 4th region of ministry of education, were recruited using random cluster sampling and were allocated based on the educator, to 2 intervention groups (peer-led and adult-led group) and one control group. The educational subjects included AIDS prevention and correct attitudes towards AIDS (vulnerability and rejecting patients) and self-efficacy skills (decision making, problem solving and assertiveness). Anonymous questionnaires were filled by the students before and 30 days after the intervention. Data analysis was done using SPSS-11, and statistical tests including Analysis of variance, and Chi-Square were used. Results: The mean score of knowledge significantly increased in both interventional groups compared to control group after intervention (p< 0.0001), but no significant difference was detected between peer-led and adult-led groups in this regard. Despite the equality between two interventional groups in the rise in knowledge, the type of information imparted by them was significantly different. Concerning the unique mode of education used in both groups, it seems that peer-led group more likely imparted those information which were a matter of concern among their peers and friends (e.g. transmission mode) while adults (school counselors) imparted some other informations (e.g. treatment, vaccination). There was no significant improvement in the attitude of vulnerability towards AIDS among interventional groups from pre-intervention to post-intervention. Whereas the attitude of rejecting AIDS patients in both interventional groups has improved compared to control group (p< 0.0001), no difference has been detected between the two interventional groups in this regard. The educational intervention only in adult-led group has led to enhancement of self-efficacy skills significantly compared to control group, from pretest to posttest, however, there was no significant difference between peer –led and adult-led group in this issue. Conclusion: we recommend both peer-led and adult- led programs to be employed in school-based AIDS education, particularly peers in imparting information according to their peer’s need and adults in training self efficacy skills. However further studies with larger sample size and longer educational periods are recommended to confirm the current results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jri.ir/article/145
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/128/article-128-377098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات