این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱۰، شماره ۱۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ادوارد سعید: شرق، شرق شناسی و امپریالیسم فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
چکیده ادوارد سعید به شیوه ای تحلیلی شرق شناسی غربی ها را در کتاب شرق شناسی (1978) خود به چالش می کشد. نگرش او از شرق شناسی بازیافت رابطه ای نوین بین شرق و غرب است. شرق شناسی غربی ها، یعنی انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی، مبتنی بر قدرت و سلطه سیاسی و عقیدتی غرب بر شرق است، که نوعی اراده معطوف به قدرت نیچه ای است. از دیدگاه فردریش نیچه، طرح هر نظریه ای تمایلی برای حاکمیت است، ضمنا سیرتکامل دانایی انسان حاصل اراده معطوف به قدرت است، در این راستا، دانش ابزار قدرت است. این مقاله با شیوه انتقادی و اصول نقد ادبی سعید نظریه شرق شناسی او را به چالش می کشد. بیان رسمی اراده معطوف به حقیقت همان اراده معطوف به قدرت است، که در نهایت منجر به ایجاد نوعی امپریالیسم فرهنگی می شود.علاوه بر آن این مقاله به بررسی فرهنگ امپریالیستی در کتاب شرق شناسی سعید می پردازد که قوی ترین عامل سلطه امپریالیست، در جهان استعماری، محسوب می شود. سعید به شیوه آماتوریسم نشان می دهد که چگونه خلق همین فرهنگ در آثار ادبی قابلیت آن را دارد تا به یکی از قوی ترین عوامل مقاومت در جوامع پسااستعماری تبدیل شود. لیکن خود او درگیرامپریالیسم فردی روشنفکری می گردد که با نقد و دنیای نظریه پردازی در تضاد است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Edward Said: Orient, Orientalism and Cultural Imperialism
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Edward Said challenges western orientalism in an analytical way in his book, Orientalism (1978). His view of orientalism is based on finding a new relationship between the Orient and the Occident. Western orientalism refers to English, French and American ones based on the dominant power and hegemony of the West over the East which is a kind of Nietzschean will to power. From Friedrich Nietzsche’s perspective, every idea is a will to power; meanwhile, the evolution of man’s wisdom is the result of his will to power; in this way, knowledge will be the instrument of power. This paper, through Said’s analytical criticism, challenges orientalism to show that, the formal expression of will to truth is will to power that leads to a kind of cultural imperialism. Moreover, it represents a form of cultural imperialism in Said’s Orientalism, which is one of the most powerful factors of the hegemony of imperial powers especially in the colonized countries. Through amateurism, Said indicates how creating such a culture in literary works can be one of the most resisting factors in the postcolonial societies. Thus, he suffers from an intellectual personal imperialism, which is in contradiction with the world of critical theories and criticism .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا برادران جمیلی | leila baradaran jamili
دانشگاه آزاد بروجرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد (Islamic azad university of borujerd)
نشانی اینترنتی
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/CLLS/article/view/5786
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات