این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۰، شماره ۱۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی واسازی تاریخ و نمایش قدرت در نمایشنامه ی هنری چهارم
چکیده فارسی مقاله مطالعه­ی حاضر بر آن است خوانشی را بر اساس رویکرد ماتریالیسم فرهنگی از نمایشنامه­ی هنری چهارم، بخش اول اثر ویلیام شکسپیر ارائه کند. یکی از اهداف ماتریالیسم فرهنگی برجسته نمودن آن دسته از صداهای سرکوب­ شده و به حاشیه رانده شده­ای است که مشروعیت و یکپارچگی گفتمان­های غالب را از درون تهدید کرده و به چالش می­کشند. بر همین اساس، مطالعه­ی حاضر هاتسپر را به عنوان یکی از نمایندگان این دسته از صداهای مخالف معرفی می کند. هاتسپر از طریق شورش خود علیه هنری چهارم، مشروعیت گفتمان رسمی و ایدئولوژیک عصر خود موسوم به الوهیت شاهان را، که در روزگار شکسپیر رایج و متداول بوده است، مورد چالش قرار می­دهد. هاتسپر با به زیر سؤال بردن این مفهوم، تردید خود را در مورد برحق بودن هنری چهارم که سلطنت خود را نه از طریق خواست و فرمان الهی که از طریق نیرنگ و فریب به دست آورده است ابراز می­نماید. گرچه در پایان نمایشنامه هاتسپر توسط رقیب خود ولیعهد هری کشته می­شود، اما با سرکشی و نافرمانی خود نظام­های ایدئولوژیک و سیاسی روزگار خویش را به چالش کشانده و مقبولیت گفتمان­های غالب را زیر سؤال می­برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Deconstruction of History and Power Relations in William Shakespeare's Henry IV
چکیده انگلیسی مقاله The present study seeks to read Shakespeare’s 1 Henry IV from a cultural materialist perspective. As cultural materialism attempts to bring into consideration those marginalized and dissident voices which threaten the legitimacy and coherence of the dominant discourses from within, this study introduces Hotspur as one of the representatives of such dissidence in Shakespeare’s 1 Henry IV. Through his act of rebellion against the king, Hotspur problematizes the authenticity of the official ideological doctrine regarding divinity of the kings still prevalent during playwright’s time. He questions the plausibility of such a discourse. By challenging this notion, Hotspur doubts the rightfulness of King Henry IV who achieved his throne not through the will of God but through deceit and trickery. Although he is killed by his rival Prince Harry at the end of the play, through his disobedience Hotspur puts the political and ideological systems into disarray.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه قربانی | somaye ghorbani
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

زکریا bezdoode | zakarya bezdoode
دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/CLLS/article/view/9691
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات