این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی خوانش دریدایی نهاد ازدواج در نمایشنامه های خوش ساخت فرانسوی و نمایشنامه های جورج برنارد شا
چکیده فارسی مقاله مخالفت ژاک دریدا با انحصار گرایی گونه ای (Generic Exclusivity) در "قانون ژانر"، در قالب مفاهیم نظری قانون و ضد قانون مطرح می گردد. او بهترین موضع برای بیان ایده و یا تشکیل هر نوع گونه ای را در فضایی چندگانه تعریف کرده است. این فضا در اصل فضای میان یک قانون و ضد قانونش می باشد. در تحقیق پیش رو، موضع چندگانه جورج برنارد شا در قبال ازدواج در نمایشنامه های خوش ساختش بوسیله چارچوب نظری دریدا مورد خوانش قرار می گیرد. برای این مهم، ابتدا منتخبی از نمایشنامه های خوش ساخت فرانسوی مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان دیدگاه ثابت گرای این نمایش ها را مبنی بر برون همسری و درون همسری در قالب قانون و ضد قانون نظریه دریدا قرار داد. سپس دیدگاه چندگانه نمایشنامه های خوش ساخت شا بررسی می گردد و با در نظر گرفتن جایگاه های نظریه های برون همسری و درون همسری نمایشنامه های خوش ساخته فرانسوی در چارچوب نظریه دریدا، دیدگاه چندگانه شا در فضای میانی این دو جایگاه قرار می گیرد. طی این خوانش، علاوه بر مشاهده تسلط شا به سنت نمایشنامه نویسی خوش ساخت، فرار ایشان از این سنت نیز مطرح می گردد. این فرار در مثال های آورده شده تحقیق، تحقق خوانش های انتقادی شا از شرایط فکری، اجتماعی و مذهبی زمان را نمایانگر می سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسکریب، ساردو، اوجیه، خوش ساخت، برون همسری، درون همسری،

عنوان انگلیسی ندارد
چکیده انگلیسی مقاله In Jacques Derrida's "The Law of Genre", his opposition with generic exclusivity is materialized through "law" and "counter law" concepts. He believes that the best position for enunciating any kind of generic specification would be an aporetic position between "law" and "counter law" positions. In the present study, the ambivalent position of George Bernard Shaw's plays towards the institution of marriage will be studied though utilization of such Derridean theoretical framework. For materialization of the theoretical framework, a number of French well-made plays will be considered so that their endogamic and exogamic positions towards the issue of marriage can be regarded as the "law" and "counter law" Derridean positions. Taking these fixed and unitary positions in French well-made plays into account, Shaw's ambivalent regard towards the institution of marriage will be positioned in the aporetic space between endogamic and exogamic positions. In the present study, Shaw's mastery of well-made techniques will be explicated and at the same time, his escape from those techniques will be represented. Such escape depicts Shaw's critical attitude towards intellectual, social and religious trends of his contemporary time
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scribe, Sardou, Augier, Well-Made, Endogamy, Exogamy

نویسندگان مقاله حسین محسنی | sh hossein mohseni
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

کیان سهیل | kian soheil



نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/CLLS/article/view/5045
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات