این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۷، شماره ۱۴۷، صفحات ۱۲۶-۱۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه و حافظه فعال) نوجوانان بقایافته از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمیدرمانی: یک کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: پژوهش حاضر بهعنوان یک کارآزمایی بالینی و با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه و حافظه فعال) نوجوانان بقایافته از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمیدرمانی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه روی 30 نفر از نوجوانان بقایافته از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمیدرمانی صورت گرفت که به روش همتاسازی تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و لیست انتظار (15 نفر) قرار داشتند. آزمودنیهای گروه مداخله در توانبخشی شناختی، توسط برنامه توانبخشی شناختی حافظه و توجه (آرام) در 12 جلسه 45 دقیقهای قرار گرفتند. دادههای پژوهش بهوسیله آزمونهای دستهبندی کارتهای Wisconsin (WCST :Wisconsin Card Sorting Test) و عملکرد مداوم (CPT :Continuous Performance Test) در سه مقطع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری گردآوری و با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیل دادهها در آزمون Wisconsin، نشاندهنده آن بود که نمرات مربوط به حافظه فعال و توجه انتقالی در مؤلفههای پاسخهای صحیح، خطاها، طبقات و متغیر در جاماندگی در گروه مداخله، نسبت به گروه لیست انتظار بهطور معناداری بهبود داشته است (05/0>P). همچنین، عملکرد این گروه در آزمون توجه پایدار و مؤلفههای خطای ارتکاب و خطای حذف آزمون عملکرد مداوم بهبود معناداری را نشان میدهد (05/0>P). استنتاج: با توجه به اینکه، وجود این نواقص شناختی تأثیرات نامطلوبی بر زندگی افراد درمانیافته از لوسمی برجای میگذارد، اقدام درمانی مناسب جزء ضروریات است؛ بنابراین، توصیه میشود که در پژوهشهای بعدی، به بررسی نقش توانبخشی شناختی بر کیفیت زندگی این گروه از افراد اقدام شود.ر سابقه و هدف: پژوهش حاضر بهعنوان یک کارآزمایی بالینی و با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه و حافظه فعال) نوجوانان بقایافته از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمیدرمانی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه روی 30 نفر از نوجوانان بقایافته از لوسمی حاد لنفوبلاستیک دارای سابقه شیمیدرمانی صورت گرفت که به روش همتاسازی تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و لیست انتظار (15 نفر) قرار داشتند. آزمودنیهای گروه مداخله در توانبخشی شناختی، توسط برنامه توانبخشی شناختی حافظه و توجه (آرام) در 12 جلسه 45 دقیقهای قرار گرفتند. دادههای پژوهش بهوسیله آزمونهای دستهبندی کارتهای Wisconsin (WCST :Wisconsin Card Sorting Test) و عملکرد مداوم (CPT :Continuous Performance Test) در سه مقطع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری گردآوری و با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیل دادهها در آزمون Wisconsin، نشاندهنده آن بود که نمرات مربوط به حافظه فعال و توجه انتقالی در مؤلفههای پاسخهای صحیح، خطاها، طبقات و متغیر در جاماندگی در گروه مداخله، نسبت به گروه لیست انتظار بهطور معناداری بهبود داشته است (05/0>P). همچنین، عملکرد این گروه در آزمون توجه پایدار و مؤلفههای خطای ارتکاب و خطای حذف آزمون عملکرد مداوم بهبود معناداری را نشان میدهد (05/0>P). استنتاج: با توجه به اینکه، وجود این نواقص شناختی تأثیرات نامطلوبی بر زندگی افراد درمانیافته از لوسمی برجای میگذارد، اقدام درمانی مناسب جزء ضروریات است؛ بنابراین، توصیه میشود که در پژوهشهای بعدی، به بررسی نقش توانبخشی شناختی بر کیفیت زندگی این گروه از افراد اقدام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Cognitive Rehabilitation in Executive Functions (Attention and Working Memory) in Adolescents Survived from Acute Lymphoblastic Leukemia with a History of Chemotherapy: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: We aimed at evaluating the effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (attention and working memory) in adolescents surviving acute lymphoblastic leukemia with a history of chemotherapy. Materials and methods: This clinical trial was conducted in 30 adolescents who survived acute lymphoblastic leukemia and had a history of chemotherapy. The participants were randomly assigned to two groups of intervention and waiting list (n=15 per group). The subjects in the experimental group were provided with 12 45-minute sessions of cognitive rehabilitation of memory and attention. The data was obtained using Wisconsin Card Sorting Test and Continuous Performance Test in the three stages of pre-test, post-test, and follow-up. Data analysis was performed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (MANCOVA). Results: Wisconsin test showed significant improvements in the scores of working memory and shifting attention in components of correct responses, errors, classes, and preservation variable in the intervention group (P< 0.05). Moreover, significant performance enhancement was observed in the continuous attention test and components of commission error and error of omission in continuous performance test among the intervention group (P< 0.05). Conclusion: Cognitive defects have negative impacts on the lives of of those surviving leukemia. Therefore, further studies are required to evaluate the role of cognitive rehabilitation in improvement of quality of life in this group of individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امید امانی | omid amani
msc in child and adolescent psychology, department of clinical psychology, faculty of education and psychology, shahid beheshti university, tehran, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدعلی مظاهری | mohammad ali mazaheri
professor, department of clinical psychology, faculty of education and psychology, shahid beheshti university, tehran, iran
استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
وحید نجاتی | vahid nejati
associate professor, department of clinical psychology, faculty of education and psychology, shahid beheshti university, tehran, iran
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
شهین شمسیان | shahin shamsian
pediatric congenital hematologic disorders research center, shahid beheshti university, tehran, iran
مرکز تحقیقات بیماریهای خونی مادرزادی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4374-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-382678.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پزشکی فیزیکی و توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات