این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۷، شماره ۱۴۷، صفحات ۳۹۸-۴۰۳

عنوان فارسی بررسی خطا‌های واج‌شناسی کودکان با کاشت حلزون و کم‌شنوای شدید دارای سمعک و طبیعی ۶ ساله در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دستگاه‎های کمک‌شنیداری مانند کاشت حلزون و سمعک، با فراهم‌آوردن درونداد شنیداری، کمک شایانی به کودکان کم‌شنوا در جهت درک و تولید مهارت‌های تولید گفتار نموده‌اند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مهارت‌های واج‌شناسی کودکان با کاشت حلزون، کم‌شنوای شدید دارای سمعک و شنوای طبیعی شش ساله می‌باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش به‌صورت مقطعی بود. 60 کودک شش ‌ساله در سه گروه 20 نفری از کودکان با کاشت حلزون، کم‌شنوای شدید دارای سمعک و شنوای طبیعی به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. با استفاده از آزمون واجی به بررسی فرآیندهای واجی این سه گروه پرداخته شد. برای مقایسه گروه‌های مورد مطالعه نیز از آزمون‌های Kruskal-Wallis و تعقیبی Dunn استفاده گردید. یافته‎ها: تعدادی از فرآیندهای واجی، درصد همخوان‌های صحیح و توافق کلمه با گفتار پیوسته در گروه‌ کودکان دارای اختلال به‌صورتی معنی‌دار بالاتر از کودکان طبیعی بود (05/0>P)، اما تفاوت آماری معنی‌داری بین گروه‌های کاشت حلزون‌شده و سمعک یافت نشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطاهای واج‌شناسی، سمعک، شنوایی طبیعی، کاشت حلزون

عنوان انگلیسی A Study of Phonological Disorders in Six-Year-Old Children with Cochlear Implants and Hearing Aids as Compared to Normal Hearing Children in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Hearing improvement tools like cochlear implants and hearing aids have largely helped children with hearing loss in terms of the speech production and comprehension by providing them with auditory input. The aim of this study was to investigate the phonological skills in the six-year-old children with cochlear implants and severe hearing aids and normal hearing children. Materials and methods: This cross-sectional study was conducted in 60 six-year-old children, selected using convenience sampling. The participants were divided into three groups (n= 20 per group): cochlear implant, hearing aid, and normal hearing. The phonological processes were examined using phonological analysis. Kruskal-Wallis test and Dunn's test were used to compare the phonological skills in three groups. Additionally, the Kruskal-Wallis test (followed by the Dunn post-hoc test) was used to compare the phonological skills in these three groups. Results: Some phonological processes, percentage of consonants correct, and concurrence between single word and connected speech in disorder group were significantly higher than those in normal hearing (P< 0.05), but this difference was not significant between cochlear implanted and hearing aid users (P>0.05). Conclusion: Generally, children with hearing loss that use cochlear implants and hearing aids could not completely accomplish all the phonetics. Therefore, they should reverie hearing and speech rehabilitation which helps them avoid further phonological problems. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام السادت سیدی | elham sadat sayedi
msc in speech therapy, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آذر مهری | azar mehri
msc in speech therapy, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سامان معروفی زاده | saman maroufizadeh
phd in speech therapy, department of epidemiology and reproductive health, reproductive epidemiology research center, royan institute for reproductive biomedicine, acecr, tehran, iran
دکتری گفتاردرمانی، گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیستشناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه رویان (Royan institute)

طلیعه ظریفیان | talieh zarifian
assistant professor, department of speech therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4374-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-382700.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات