این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۴۲-۵۰

عنوان فارسی بررسی مشکلات آموزش بالینی و ارائه‌ی راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن از دیدگاه دانشجویان رشته مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در آموزش بالینی، دانشجو در تعامل با مربی و محیط آموزشی بالینی، مفاهیم آموخته شده نظری و عملی قبلی را در موقعیت‌های واقعی و بر روی بیماران واقعی به کار می‌بندد. بنابراین هرگونه ضعف در زمینه آموزش بالینی دانشجویان موجب ضعف و کاهش کارایی دانش­آموختگان خواهد شد. نتایج بسیاری از مطالعات بیانگر آن است که شکاف نسبتاً عمیقی در روند آموزش علمی پرستاری و مامایی و عملکرد بالینی دانشجویان وجود دارد و آموزش‌های بالینی موجود، توانایی لازم را برای ابراز مهارت بالینی به دانشجو نمی­دهد. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته مامایی و ارائه‌ی راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن بود. رو‌ش‌ها: در این مطالعه توصیفی، کلیه دانشجویان ترم‌ 7 و 8 کارشناسی مامایی سال تحصیلی 93‌-‌92 به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی دو بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و 30 سوال جهت بررسی مشکلات بالینی در سه حیطه‌ی عوامل فردی، عوامل مربوط به مربی و عوامل محیطی- فیزیکی و یک سوال باز درخصوص ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش بالینی بود. پس از جمع­آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی) و از طریق نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: در این بررسی ‌88‌ درصد از دانشجویان معتقد بودند که انگیزه‌ی فردی و علاقه به رشته‌ی تحصیلی بر کیفیت عملکرد بالینی دانشجو در دوران کارورزی اثر می­کند. 97 درصد از دانشجویان اظهار کردند که تعداد دانشجویان هر گروه، بر کیفیت آموزش بالینی در کارورزی موثر است. 92‌‌درصد از واحد‌های پژوهش بیان کردند برخورد پرسنل درمانی و همچنین امکانات و تجهیزات محل کارورزی بر کیفیت آموزش بالینی تاثیر دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، جذب و به کارگیری اساتید بالینی مجرب، تلاش در جهت بهسازی محیط آموزشی، توسعه‌ی همکاری بین مدرسین و بخش‌های بالینی و توجه به هماهنگی و تناسب بین محتوای آموزش تئوری و مباحث عملی می­تواند منجر به بهبود آموزش بالینی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت بالینی، مامایی، آموزش، بهبود کیفیت

عنوان انگلیسی The Study of Clinical Education Problems and Presenting Solutions for improvement its Quality in Midwifery
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: in clinical training student in interaction with instructor and in real situation and patient use some theoretical and practical concepts which had learned in the past, so any weaknesses in clinical education affect the quality of graduated performance. many studies indicate that relatively deep gap exist in scientific education process and clinical education in nursing and midwifery students and current clinical education is not appropriate to create essential abilities in students to present clinical skills. Methods: In this descriptive study, all of 7 and 8 midwifery students were selected through convenience sampling method. Data collection tool was two-part questionnaire consist of demographic data and 30 questions to assess clinical problems in three areas of ​​personal factors, factors related to coach and environmental - physical factors and an open question about presenting appropriate solutions for enhancing the quality of clinical education .collected data were analyzed through descriptive statistics ( mean, frequency) by using SPSS software. Results: In this research, 88 percent of students believed that personal motivation and interest of students in courses can effect on internship clinical performance quality. 97 percent stated that the number of students in each group affect the quality of internship clinical education. 92 percent of research units expressed behavior of personnel and also training facilities and equipment in internship site effects on clinical education quality. Conclusion: based on findings, employing experienced clinical staff, efforts to improve learning environment, developing cooperation between instructors and clinical departments and considering to coordinate between the content of theoretical education and practical issues can lead to improvement in clinical training
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Skill, Midwifery, Education, Quality Improvement

نویسندگان مقاله نسرین عظیمی | n azimi
midwifery dept,nursing and midwifery school, ahvaz jundishapur university of medical sciences ,ahvaz ,iran.
اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

رقیه باقری | r bagheri
midwifery dept,nursing and midwifery school, ahvaz jundishapur university of medical sciences ,ahvaz ,iran.
گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)

پروانه موسوی | p mousavi
ahvaz jundishapur university of medical sciences
اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مریم بخشنده باورصاد | m basravab hednahshkab
nursing dept,nursing and midwifery school, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

مریم هنرجو | m honarjoo
ahvaz jundishapur university of medical sciences ,ahvaz ,iran.
دانش آموخته کارشناسی ارشد مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-296-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-383288.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات