این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۱-۵۸

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی استفاده از نرم افزار شبیه سازی برونکوسکوپی مبتنی بر وب با روش سنتی بر میزان دانش تراکئوبرونشیال رزیدنتهای بیهوشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برونکوسکوپی یک ابزار ضروری جهت اداره راه هوایی بیماران جهت اهداف درمانی و تشخیصی می ­باشد. اگرچه کسب مهارت کافی بر بالین بیمار به علت مشکلات اخلاقی و تکنیکی دشوار است. روش­های متعددی جهت آموزش این تکنیک به دستیاران بکار گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی استفاده از نرم­ افزار شبیه­ ساز برونکوسکوپی در دانش آناتومیک تراکئوبرونشیال در دستیاران بیهوشی صورت گرفت. روش­ ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی quasi-experimental بر روی 28 نفر از رزیدنت­های بیهوشی دانشگاه علوم­ پزشکی گیلان انجام شد. رزیدنت­ ها بصورت تصادفی در دو گروه سنتی و گروه شبیه ­ساز برونکوسکوپی قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش­ آزمون بصورت 15 تست چهارجوابی الکترونیکی بعمل آمد. سپس باتوجه به گروه­ های مورد مطالعه آموزش ­های لازم ارائه و مجدداً پس آزمون از هر دوگروه گرفته شد. متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، مقطع تحصیلی)، نمره پیش و پس آزمون ثبت شد. در نهایت داده­ های جمع­ آوری شده توسط نرم افزار SPSS با استفاده از آمون های t زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته­ ها: تفاوت آماری معنی ­داری از لحاظ سن، توزیع جنسی، مقطع تحصیلی میان دو گروه وجود نداشت. میانگین و انحراف ­معیار نمره پیش آزمون روش کنترل 17/82±55/83 و در گروه شبیه ­ساز 13/71±66/33 بود (0/280=p). اما در بررسی نمره پس آزمون، میانگین و انحراف­ معیار در گروه کنترل به 10/84±90/83 و در گروه شبیه ­ساز به 43/14±17/119 ارتقاء پیدا کردند (0/0001>p). نتیجه­ گیری: استفاده از روش شبیه ­سازی سبب افزایش آگاهی دستیاران در دانش آناتومی تراکئوبرونشیال می­شود که این امر خود می­ تواند منجر به افزایش مهارت انجام برونکوسکوپی در این افراد گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبیه ساز، مبتنی بر وب، برونکوسکوپی، تراکئوبرونشیال

عنوان انگلیسی Comparison Of The Effectiveness Of Web Based Bronchoscopy Simulator Versus Traditional Educationon On Knowledge Of Tracheobronchial Anatomy Of Anesthesia Residents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Bronchoscopy is an indispensable tool for patient airway management for diagnosing and therapeutic goals , however the acquisition of sufficient training because of technical and ethical reasons is challenging Several methods have been used to teaching this technique to assistants. In this study, the effectiveness of web based bronchoscopy simulator on tracheobronchial anatomic knowledge of anesthesia assistants was evaluated. Material and methods: This quasi-experimental study was performed on 28 anesthesia assistants of Guilan University of Medical Sciences. Assistants randomly were divided into two traditional (14 numbers) and web based bronchoscopy simulator (14 numbers) groups. At the first, pre test including 15 tests, had been taken from both groups. Then according to the groups, the necessary training were given and again, the test was taken from both groups. Demographic variables (age, sex, educational grade), pre and post test score was recorded. All data were entered and analyzed by Spss software with paired t-test and Independent t-test. Results: There was no statistically significant differences in variables such as age, sex and educational level between two groups. The mean and standard deviation of pre- test in control group was 55.38±17.82 and in simulator group was 66.33±13.71 (p=0/280).But in the post-test score, the mean and standard deviation has been elevated in control group to 90.83±10.84 and in simulator group to 119.17±14.43(p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله simulator, web based, bronchoscopy, tracheobronchial

نویسندگان مقاله سیروس امیرعلوی | c amir alavi
anesthesiology dept, clinical research development center ,guilan university of medical sciences gums , rasht, iran.
گروه بیهوشی، مرکز توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ایده دادگران | i dadgaran
medical education research center , guilan university of medical sciences gums , rasht, iran.
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

منوچهر آقاجانزاده | m aghajanzadeh
respiratory disease research center, guilan university of medical sciences gums , rasht, iran.
گروه جراحی، مرکز تحقیقات بیماری های ریه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سید علی علوی | sa alavi
respiratory disease research center, guilan university of medical sciences gums , rasht, iran.
گروه داخلی، مرکز تحقیقات بیماری های ریه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

افسانه دهقان | a dehghan
razi hospital, guilan university of medical sciences gums , rasht, iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مریم نعمتی | m nemati
razi hospital, guilan university of medical sciences gums , rasht, iran.
گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سمانه غضنفر طهران | s ghazanfar tehran
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-480-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-383289.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات