این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۴۴۷-۴۵۷
عنوان فارسی
رابطه جهتگیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با احساس بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: احساس بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی تحصیلی از مهمترین مباحث قابل پژوهش در دانشگاهها است و تشخیص متغیرهای پیشبینی کنندهی آن بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه کانونی جهتگیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با احساس بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. روش بررسی: روش پژوهش همبستگی از نوع کانونی بوده و نمونه پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان (200 دختر و 200 پسر) که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه جهتگیری اهدف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM)، پرسشنامه احساس بهزیستی ذهنی (SWLS) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (CASE) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی کانونی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین جهتگیری تبحری، جهتگیری عملکردی-رویکردی، جهتگیری عملکردی-اجتنابی و فراشناخت با احساس بهزیستی ذهنی و خودکارآمدی تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و نیز قویترین رابطه بین فراشناخت از متغیرهای مجموعه اول (مستقل) و احساس بهزیستی ذهنی از متغیرهای مجموعه دوم (وابسته) میباشد (0/01 >p). نتیجهگیری: : می توان نتیجه گرفت که برای تعالی احساس خودکارآمدی تحصیلی و در پی آن افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان، توجه به مسیر و جهت انتخاب شده در روند پیشرفت تحصیلی و فرایند های فراشناختی آنها مهم میباشد و می تواند بر کیفیت عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relations between Goal Orientation (skill-oriented, performance-oriented, performance-avoidance) and Metacognition With Subjective Well-Being and Academic Self-Efficacy Among the Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Subjective Well-Being and Academic Self-Efficacy is one of the most important topics of research in universities. The aim of the present study was to investigate the relations of goal orientation (skill-oriented goal, performance-oriented goal, performance-avoidance goal) and metacognition with subjective well-being and academic self-efficacy among the students of Islamic Azad University of Ahvaz year 2015-2016. Methods: The research was canonic correlation. The sample of research included 400 subjects (200 boy and 200 girls) who were selected based on cluster random sampling. For the measurement of the variable, Midgley’s goal orientation questionnaire, State metacognition invertory (ESM), satisfaction with life scale (SWLS) and Colleg academic self-efficacy scale (CASE) were used. Results: Data analysis by canonical correlation revealed: there were significant relations between goal orientation (skill-oriented goal, performance-oriented goal, performance-avoidance goal) and metacognition with subjective well-being and academic self-efficacy all of students. The results also revealed that: there is strongest relation between metacognition from first set of variables (independent) and subjective well-being from second set of variables (dependent) (p< 0.01). Conclusion: It can be concluded that for the development of sense self-efficacy and subjective well-being of students, it will be important for goal orientation and metacognition. These factors can be made to improve the academic performance of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سحر صفرزاده | sahar safar zadeh
department of psychology, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran.
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
فاطمه سادات مرعشیان | fatemeh sadat marashian
department of psychology, ahvaz branch, islamic azad university, ahvaz, iran.
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1412-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-383296.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات