این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۷-۷۰

عنوان فارسی کمال زدگی در خانواده کودکان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله خانواده، آموزشگاه ماندگارترین یادگیری­هاست، چراکه همیشه یادگیری ضمنی و مشاهده­ای بیشترین پایداری را دارد. از طرفی، کودکان تیزهوش موضوع مطالعات بسیاری قرار گرفته­اند. این مقاله مروری است بر پژوهش­های انجام شده در زمینه پدیدۀ کمال­زدگی در خانواده کودکان تیزهوش. یکی از ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان تیزهوش، کمال­گرایی است که در صورت انحراف تبدیل به کمال­زدگی می­شود. شواهد پژوهشی مؤید آن است که والدین و معلمان از کودکانی که به وسیله متخصصان سنجش، تیزهوش معرفی می­شوند انتظار دارند که در همه زمینه­ها عالی عمل کنند. چنین انتظاراتی از تیزهوشان آن­ها را مستعد کمال­زدگی می­کند که خود این ویژگی باعث ایجاد آسیب­های روان­شناختی جبران­ناپذیری در آن­ها می­شود. بر اساس یافته­های پژوهشی این طور به نظر می­رسد که انتظارات بالای خانواده از فرزند تیزهوش منجر به استقرار کمال­زدگی و به تبع آن عدم موفقیت کودک تیزهوش می­شود. نکاتی جهت آموزش نحوۀ برخورد صحیح خانواده­ها با کودکان تیزهوش در متن مقاله مطرح شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خانواده، کمال زدگی، کودک تیزهوش

عنوان انگلیسی Perfectionism in gifted children family
چکیده انگلیسی مقاله Family is the most enduring school of learning, because of implicit and observational learning has highest stability. On the other hand, gifted children were topic of many studies. This review summarizes research on the phenomenon of perfectionism in gifted children in the family. One of the personality traits of gifted students is to be perfect that may deviate into the perfectionism. Scientific evidence confirms that parents and teachers of children who are introduced as gifted by assessment specialists, expect excellent work in all fields. Such expectations of the gifted can vulnerable them to perfectionism, that this traits can cause irreparable psychological damages in them. Based on the researches findings, it seems that the high expectations of families of gifted children have led to the establishment of perfectionism and consequently the failure of gifted children. Tips for teaching families how to deal properly with gifted children have been proposed in the paper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family, Perfectionism, Gifted children

نویسندگان مقاله غلامعلی افروز | golamali afrooz
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مجتبی دلیر | mojtaba dalir



نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-98-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-383741.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحلیلی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات