این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۷-۷۰
عنوان فارسی
کمال زدگی در خانواده کودکان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله
خانواده، آموزشگاه ماندگارترین یادگیریهاست، چراکه همیشه یادگیری ضمنی و مشاهدهای بیشترین پایداری را دارد. از طرفی، کودکان تیزهوش موضوع مطالعات بسیاری قرار گرفتهاند. این مقاله مروری است بر پژوهشهای انجام شده در زمینه پدیدۀ کمالزدگی در خانواده کودکان تیزهوش. یکی از ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان تیزهوش، کمالگرایی است که در صورت انحراف تبدیل به کمالزدگی میشود. شواهد پژوهشی مؤید آن است که والدین و معلمان از کودکانی که به وسیله متخصصان سنجش، تیزهوش معرفی میشوند انتظار دارند که در همه زمینهها عالی عمل کنند. چنین انتظاراتی از تیزهوشان آنها را مستعد کمالزدگی میکند که خود این ویژگی باعث ایجاد آسیبهای روانشناختی جبرانناپذیری در آنها میشود. بر اساس یافتههای پژوهشی این طور به نظر میرسد که انتظارات بالای خانواده از فرزند تیزهوش منجر به استقرار کمالزدگی و به تبع آن عدم موفقیت کودک تیزهوش میشود. نکاتی جهت آموزش نحوۀ برخورد صحیح خانوادهها با کودکان تیزهوش در متن مقاله مطرح شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانواده، کمال زدگی، کودک تیزهوش
عنوان انگلیسی
Perfectionism in gifted children family
چکیده انگلیسی مقاله
Family is the most enduring school of learning, because of implicit and observational learning has highest stability. On the other hand, gifted children were topic of many studies. This review summarizes research on the phenomenon of perfectionism in gifted children in the family. One of the personality traits of gifted students is to be perfect that may deviate into the perfectionism. Scientific evidence confirms that parents and teachers of children who are introduced as gifted by assessment specialists, expect excellent work in all fields. Such expectations of the gifted can vulnerable them to perfectionism, that this traits can cause irreparable psychological damages in them. Based on the researches findings, it seems that the high expectations of families of gifted children have led to the establishment of perfectionism and consequently the failure of gifted children. Tips for teaching families how to deal properly with gifted children have been proposed in the paper.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family, Perfectionism, Gifted children
نویسندگان مقاله
غلامعلی افروز | golamali afrooz
university of tehran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مجتبی دلیر | mojtaba dalir
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-98-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-383741.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تحلیلی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات