این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۵۸۷-۵۷۷
عنوان فارسی
شناسایی سطح اخطار روسازی جادههای جنگلی و مدیریت آن با استفاده ازالگوریتم ژنتیک
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی وضعیت روسازی جادههای جنگلی و مدیریت بهینه هزینه نگهداری روسازی جادههای جنگلی بهعنوان مهمترین بخش از مدیریت یک جاده جنگلی محسوب میشود، حال آنکه تخصیص بهینه هزینه در طول مدت استفاده از جاده بسیار دشوار است. بررسی وضعیت روسازی نیازمند تجهیزات خاصی است که بهطور معمول بهدلیل هزینه زیاد و عدم دسترسی به این نوع تجهیزات، کمتر مورد توجه قرار میگیرد. از اینرو باید از تکنیکهایی استفاده شود که بتوانند روابط خطی و غیرخطی زوال سطح روسازی را ارزانتر و سریعتر مدلسازی کنند. در پژوهش پیشرو کاربرد تکنیک الگوریتم ژنتیک در شناسایی سطح اخطار روسازی جادههای جنگلی و برنامهریزی ترمیم و نگهداری روسازی بررسی شد. بدینمنظور شبکه جادههای جنگلی حوزه غرب هراز بهطول حدود 50 کیلومتر شامل پنج سری درنظر گرفته شدند. شناسایی سطح اخطار روسازی و ارایه یک برنامه ترمیم و نگهداری برای شبکه روسازی مذکور در طول یک دوره طرح پنجساله و برمبنای برنامهریزی یکساله ارایه شد. نتایج نشان داد که مناسبترین سطح هشدار خرابی بیرونزدگی برابر با پنج سانتیمتر و برای شیارشدگی 10 سانتیمتر بود. با برنامهریزی و انجام منظم فعالیتهای ترمیم و نگهداری، هزینهها حداقل 25 و حداکثر 73 درصد در طول دوره طرح برنامه نسبت به سال اول کاهش یافتند که این موضوع اهمیت فعالیتهای مستمر تعمیر و نگهداری و لزوم بهکارگیری تکنیکهای نوین را در برنامهریزی نگهداری روسازی نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Detecting the warning level of forest roads pavement using the genetic algorithm
چکیده انگلیسی مقاله
Assessment of forest road pavement condition and its optimal cost management is backbone of a forest road network. In addition, an optimum budget allocation is a challenge during road life cycle. The precise assessment requires special equipment that is often neglected due to its absence or the associated high expenses. Therefore, it is recommended to use techniques that can provide cheap and fast linear and nonlinear modeling of pavement deterioration. The aim of this study was to investigate the performance of Genetic Algorithm (GA) to detect the warning level of forest road pavement as well as to plan the pavement maintenance. The GA was evaluated to identify the warning level of pavement and provide a plan for the maintenance of the road network over a period of five years based on annual plans across a test site of 5 series located 50 km west of Haraz forest road network. The results showed the optimum protrusions warning level for five centimeters damage and rutting 10 cm. Moreover, it was shown that an optimum planning combined with regular repair and maintenance work enables reducing the associated costs from 25 to 73 percent during the first years. It showed the importance of regular maintenance activities at the network level of pavement and application of novel techniques to allocate budgets for pavement maintenance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد حیدری | mohammad javad
استادیار، گروه جنگل داری، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
اکبر نجفی |
دانشیار، گروه جنگل داری، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سیدجلیل علوی | seyed jalil
دانشجوی کارشناسی ارشد جنگل داری، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_109431_757d9dbab2469d8f92abcd25d2a77941.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-384626.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات