این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۶۹۰-۷۰۱
عنوان فارسی
بررسی مزیت نسبی و ثبات عملکرد صادراتی فراوردههای جنگلی ایران
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی به بررسی بازار صادراتی فراوردههای جنگلی ایران برای بازۀ زمانی 2009-1970 پرداخته شد. نتایج کاربرد شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده و آشکار شدۀ متقارن نشان داد که کشور ایران در صادرات این فراوردهها فاقد مزیت نسبی است. همچنین، با بررسی شاخص ثبات عملکرد صادراتی مشخص شد که روند حرکت تجاری کشور در زمینۀ صادرات فراوردههای جنگلی دچار نوسانهای عدیده همراه با رشد کاهشی و منفی میباشد. در نهایت، بهمنظور افزایش صادرات این فراوردهها و برخورداری از مزیت نسبی صادراتی، پیشنهاد شد چشماندازهای از پیش تعیین شدۀ تجاری مانند شناسایی بازارهای هدف صادراتی این فراوردهها، مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، بهمنظور افزایش صادرات جنگلی از طریق افزایش تولیدات، واگذاری بیش از پیش منابع جنگلی به بهرهبردارهای خصوصی پیشنهاد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation on comparative advantage and export stability performance of Iran's forest products
چکیده انگلیسی مقاله
Islamic Republic of Iran's forest products export market at time interval of 1970 to 2009 was investigated, using comparative advantage indices. Based on application of Revealed Comparative Advantage (RCA) and Revealed Symmetric Comparative Advantage (RSCA) indices and Stability Export Performance, results showed that the country had a non-comparative advantage in forest products export issue and the country's trade movement in respect to forest products export was subject to numerous fluctuations with descendant and negative growth. Overall, in order to increase the forest products exports and have benefits in Export Comparative Advantage, the following comments were suggested: 1- Study the intended commercial perspectives such as identifying the target markets of these products. 2- Cession of forest resources to private sector, in order to increase forest exports via increasing forest products
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید امیرنژاد |
دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
علیرضا علی پور |
کارشناس ارشد، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_5142_0176b917893e76f7b9d5eab8ca8037b7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-384824.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات