این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۶۴۴-۶۳۴
عنوان فارسی
تأثیر مقدار ترافیک بر فرسایش سطحی جاده جنگلی (مطالعه موردی: جنگل کوهمیان- آزادشهر)
چکیده فارسی مقاله
تولید رسوب از مهمترین اثرهای بعد از ساخت جادههای جنگلی می باشد. امروزه فرسایش خاک و پیامدهای ناشی از آن، به یکی از مهمترین معضلات زیستمحیطی تبدیل شده است. فرایند فرسایش جاده شامل جدا شدن ذرات و حمل رسوب توسط جریان آب یا رواناب به قسمتهای پاییندست جاده یا ورود به سیستمهای رودخانهای میباشد. بنابراین برآورد مقدار رسوب حاصل از جادههای جنگلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مطالعه به بررسی تأثیر مقدار ترافیک بر تولید رواناب و رسوب جاده جنگلی با استفاده از شبیهساز باران پرداخته شد. با استقرار بارانساز و پلات یک مترمربعی روی سطح جاده، شبیهسازی باران در مدت زمان 30 دقیقه و شدت 81 میلیمتر بر ساعت انجام و رواناب تولیدی از خروجی پلات جمعآوری شد. نتایج حکایت از اختلاف معنیدار رواناب و رسوب دو جاده و میانگین مقدار رواناب برای جاده با ترافیک بالا و پایین بهترتیب 1/49 و1/22 لیتر بر مترمربع و میانگین مقدار رسوب بهترتیب 41/166 و 75/36 گرم بر مترمربع داشت. معنیدار بودن اثر ترافیک بر مقدار رسوب و رواناب تأیید کننده این امر است که تعیین استاندارد و مقدار مصالح در مرحله ساخت و تعمیر و نگهداری باید با در نظر گرفتن ترافیک قابل انتظار انجام شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رواناب، رسوب، شبیهساز باران، معضلات زیست محیطی،
عنوان انگلیسی
The effect of traffic on forest road surface erosion (Case study: Kohmian forest- Azadshahr)
چکیده انگلیسی مقاله
Sediment production is one of the most consequences of forest road construction. Soil erosion and its consequences is one of the major environmental problems. Erosion of unpaved roads occurs when soil particles are loosened and carried from the road into the drainage system and rivers. So estimating the amount of sediment delivered from forest roads is an important issue. In this study the effect of traffic on sediment and runoff yield was assessed using a rainfall simulator. Setting up the simulator with 1×1 plot, rainfall simulation was conducted during a 30 minute period and the resulted rain fall was collected in the outlet of plot. The results showed significant difference between run off and sediment yield of two traffic classes. Sediment delivered from the road surface with high and low traffic classes were 166.41 and 36.75 g/m2, respectively whereas run off rates for roads with high and low traffic classes were 49.1 and 22.1 lit/ m2. Significant effect of traffic on run off and sediment yield shows the importance of considering standard materials in road construction and maintenance. Considering the impact of traffic on amount of sediment and runoff, is elemental in planning, construction, and maintenance of forest roads.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی مقدمی راد | moghadami rad
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی
احسان عبدی |
استادیار، دانشکده منابع طبیعی، گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی
محسن محسنی ساروی | mohseni saravi
استاد، دانشکده منابع طبیعی، گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی
حامد روحانی |
استادیار، گروه منابع طبیعی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی
باریس مجنونیان |
استاد، دانشکده منابع طبیعی، گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_107479_57350ec7edb229c2c9e0389af089c0da.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-384884.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات