این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۴۸۰-۴۷۲

عنوان فارسی ارزیابی احیای طبیعی برخی از خصوصیات فیزیکی خاک آسیب‌دیده جنگل در اثر چوبکشی زمینی
چکیده فارسی مقاله تردد ماشین­ آلات چوبکشی می­تواند اثرهای مخرب طولانی‌مدتی بر خصوصیات فیزیکی خاک ازجمله جرم مخصوص ظاهری و مقاومت خاک داشته باشد.این تحقیق به‌منظور بررسی میزان بازیابی خصوصیات فیزیکی خاک تراکم یافته در طی دوره 20 ساله در جنگل اسالم در شمال ایران انجام گرفت. بدین‌منظور سه پارسل از سری یک و دو ناو اسالم انتخاب گردید. تیمارها شامل سه دوره زمانی (1، 10 و 20 سال)، دو طبقه شیب (بیشتر و کمتر از 20 درصد) و دو سطح ترافیک (زیاد و کم) بود. به‌منظور اندازه­گیری جرم مخصوص ظاهری و مقاومت خاک، پلاتی به ابعاد 5×12 متر تعیین و در هر پلات، نمونه­برداری در مسیرهای چوبکشی و شاهد انجام شد. آزمایش جرم مخصوص ظاهری در آزمایشگاه انجام شد و مقاومت خاک با استفاده از دستگاه پنترومتر، اندازه­ گیری گردید. نتایج نشان داد که شیب طولی مسیر و شدت ترافیک فاکتورهای بسیار مهم بر روند بازیابی خاک در مسیرهای اسکیدررو بودند، به‌طوری که بیشترین کوبیدگی خاک در شیب بیش­تر از 20% و سطح ترافیک زیاد اتفاق افتاد. همچنین نتایج نشان داد که 20 سال بعد از زمان چوبکشی، جرم مخصوص ظاهری و مقاومت خاک در حال بازیابی بودند، اما با مقادیر شاهد تفاوت معنی ­دار داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیا طبیعی، خاک جنگلی، ویژگیهای فیزیکی خاک،

عنوان انگلیسی Natural recovery assessment of some physical properties of forest soil compacted by ground base skidding
چکیده انگلیسی مقاله Skidding machinery traffic can have a long-term detrimental impact on soil physical properties such as bulk density and strenght. Therefore, the trial was conducted to investigate the recovery status of soil physical properties, compacted during twenty-year period at Asalem Forest, north of Iran. For this purpose, three parcels of the first and the second districts of Nave Asalam Forest, were chosen. The treatments consisted of three periods after skidding (1, 10 and 20 years), two slope classes (>20% and < 20%) and two traffic levels (high and low or control). In order to assess soil bulk density and soil strenght a sample plot of 12×5 m. was located at each treatment (totally 12 plots). At each plot, soil strength was measured directly by penetrometer and iitact cores werer sampled to measure bulk density in laboratory. The results showed that longitudinal slope gradient classes and traffic intensity levels were very important factors in soil recovery process in skid trails. Overall, it might be concluded that the most soil disturbances occured on gradient more than 20% and high traffic levels. The result also showed that 20 years after skidding, soil bulk density and soil strenght were under process of recovery, but have significant difference with the control treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Natural recovery, Forest soil, soil physical properties

نویسندگان مقاله زهرا محمدی |
کارشناس ارشد، گروه خاکشناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

رامین نقدی |
دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مهدی عاکف |
استادیار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ایرج باقری |
مربی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

علیرضا صیادی |
کارشناس ارشد، جنگل داری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان


نشانی اینترنتی http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_107452_387c0764df4400ab4516f40bc6ff259d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-384899.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات