این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۳۲۳-۳۱۳

عنوان فارسی برآورد سهم صخره و سنگ در خاکبرداری جاده‌های جنگلی با استفاده از رگرسیون لجستیک رتبه‌ای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی
چکیده فارسی مقاله در عملیات جاده‌سازی نسبت سنگ موجود در خاک به‌طور مستقیم روی قیمت هر مترمکعب خاکبرداری تأثیر می­گذارد. بنابراین ایجاد یک چارچوب برای برآوردی قابل اعتماد از سهم سنگ پیش از طراحی شبکه جاده می­تواند به مسیرهای با خاکبرداری آسانتر و در نتیجه کم‌هزینه‌تری منجر شود. هدف پژوهش حاضر آن است که با استفاده از ماهیت رتبه‌ای تقسیم‌بندی مسیر به درجات سختی مختلف توسط کارشناسان بخش اجرا، سهم سنگ در خاک را به‌عنوان تابعی از شیب عرصه و نوع سنگ بستر با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک رتبه‌ای معرفی نماید. به‌این‌منظور، واحد­های زمین‌شناسی به‌وسیله فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزش‌دهی و به‌همراه عامل شیب وارد مدل شدند. برای بررسی اثر تغییر تابع اتصال در قدرت برازش مدل، پنج نوع تابع اتصال بکار گرفته شد. بهترین نتیجه مربوط به تابع Probit بود که بالاترین ضریب تشخیص را به‌همراه نتیجه مطلوب آزمون خطوط موازی ارائه نمود. برای نشان دادن قابلیت بکارگیری روش پیشنهادی برای پهنه‌بندی سهم سنگ، مدل ساخته شده در بخشی از جنگلهای کوهستانی شمال ایران پیاده‌سازی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Rockshare estimation in forest road excavation using the Ordinal Logistic Regression (OLR) and the Analytical Hierarchy Process (AHP)
چکیده انگلیسی مقاله The rock proportion of the subsoil directly influences on the cost of embankment in forest road construction. Therefore, developing a reliable framework for rock ratio estimation prior the road planning may lead to more light excavation and less cost operation. According to the ordinal nature of hardness classes of the soil in executive branches, the purpose of present research is to model the ratio of rocks in the subsoil as a function of terrain slope and geology information using Ordinal Logistic Regression Model. To do so, first, the geological units were weighted using the Analytical Hierarchy Process (AHP). The obtained priorities and terrain slope data were feed to the model. To evaluate effects of change in link functions, five types of link functions were adapted. The results showed that the Probit function gives the best determination coefficient and parallel lines test for our model. To show the applicability of the proposed approach, the optimum model was applied to a mountainous forest in where additional forest road network should be constructed in the next periods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل قجر |
دانشجوی دکتری جنگل داری، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اکبر نجفی |
استادیار، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدعلی ترابی | seyed ali
دانشیار، دانشکده فنی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

کوین باستن | باستن
دانشیار، گروه مهندسی جنگل، دانشگاه ایالتی اورگان، کوروالیس، ایالات متحده آمریکا


نشانی اینترنتی http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_107282_1847edeb82ba570693c80bdcef4f2474.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-384914.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات