این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۵۷۳-۵۵۶
عنوان فارسی
ارزیابی کارایی مدل های تجربی پهنهبندی خطر زمینلغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) برای بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده در جنگل شصتکلاته گرگان
چکیده فارسی مقاله
شناسایی مناطق مستعد وقوع زمین لغزش از طریق پهنهبندی خطر، یکی از اقدامات موثر و ضروری در مدیریت خطر و بحران، بهویژه در مناطق جنگلی برای کاهش هزینههای احداث و نگهداری جادههاست. هدف از این تحقیق ارزیابی کارایی مدلهای تجربی پهنهبندی خطر زمینلغزش (حائری - سمیعی و مورا - وارسون) در بررسی وضعیت شبکه جاده جنگلی طراحی شده سری دو جنگل شصتکلاته گرگان میباشد. نقشه زمینلغزشهای موجود بهمنظور ارزیابی کارایی مدلهای مورد بررسی از طریق عملیات میدانی و جنگلگردشی با استفاده از دستگاه موقعیتیاب جهانی (GPS) ثبت و در محیط GISتهیه شد. پهنهبندی خطر زمینلغزش با استفاده از عوامل مؤثر در دو روش حائری- سمیعی و مورا - وارسون صورت گرفت. پس از تهیه نقشه نهائی پهنهبندی، کارایی مدلها براساس دو شاخص دانسیته نسبی (Dr) و جمع مطلوبیت (Qs) مورد ارزیابی قرار گرفت. از بین دو مدل مورد آزمون براساس نتایج شاخص Qs، مدل حائری- سمیعی با 251/1 Qs= نسبت به مدل مورا - وارسون با 586/0Qs= دارای مطلوبیت نسبی در حدود صددرصد است. همچنین نتایج نشان داد که در رابطه با شبکه جاده طراحی شده، مساحتی در حدود 670 هکتار (حدود یک سوم سطح سری) دارای استعداد بروز خطر زیاد و بسیار زیاد میباشد. همچنین بیشترین طول جاده شماره 3 از مناطق با طبقه خطر زیاد عبور میکند که با توجه به سطح این طبقه در مناطق بالادست سری که تحت پوشش جاده شماره 3 قرار دارد، این موضوع منطقی است. اما در جادههای شماره 2 و 3 این امکان وجود دارد که طول جادههای عبور کرده از طبقه با خطر زیاد را بهمیزان زیادی کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation the efficiency of experimental landslide hazard zonation models (Haeri-Samiei and Mora-Varson) for considering designed road network in Shastkalate forest, Gorgan
چکیده انگلیسی مقاله
Identification of susceptible areas to landslide occurrence is one of the basic measures in reduction of possible risk and hazard management. The main goals of this paper are investigation on designed forest road network according to landslide hazard zonation and comparing applicability of two experimental landslide hazard zonation models (Haeri-Samiei and Mora-Varson) at the Shastkalate forests, Gorgan. By field work, the occurred land slides at the study area were gathered and recorded by GPS device. The elements for each model were generated and prepared in GIS. The landslide zonation for study area was done using mentioned models and their required factors. The efficiency of outputs of models was assessed by DR and QS indices. The results showed that at the study area the Haeri-Samiei model with QS= 1.251 had relative desirability compared to Mora-Varson model (QS= 0.586). In order to investigate on designed road network, the road network map was prepared. Based on results, using Haeri-Samiei model, situation of roads and rate of being at hazards were determined. Results showed that there are many of roads in high risk zones which should be designed again by forest managers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حامد افجه نصرآبادی | afjeh nasrabadi
کارشناس ارشد جنگل داری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
شعبان شتایی جویباری |
دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نصرت اله رافت نیا | rafat nia
دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محسن شریعت جعفری |
مربی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیز داری کشور
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_107956_364975fa15f8ecc32a0761ad28a4d3de.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-385106.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات