این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۹۱-۲۷۴
عنوان فارسی
ارزیابی نرخ تولید چوب در حمل و نقل اولیه و ثانویه در جنگل حوزه نکاچوب
چکیده فارسی مقاله
خروج گردهبینه از جنگل شامل دو مرحله، حمل گردهبینه بهوسیله اسکیدر از محل قطع تا کنار جادههای جنگلی (حمل و نقل اولیه) و حمل گردهبینههای جمعآوری شده در دپوی کنار جادههای جنگلی بهوسیله کامیونها و تریلیهای چوبکش به محل کارخانه (حمل و نقل ثانویه) میباشد. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر در تولید و زمان چوبکشی میباشد. در اثر کاهش زمان چوبکشی، هزینههای خروج چوب در جنگلهای تحت مدیریت شرکت نکاچوب کاهش خواهد یافت. در این مطالعه ضمن مشخص نمودن اجزای کار چوبکشی، تعداد 45 نمونه (نوبت چوبکشی) برای اسکیدر تاف و60 نمونه برای تریلیهای چوبکش مورد زمانسنجی قرارگرفت. برای مراحل مختلف, زمانسنجی بهروش زمانهای پیوسته انجام گردید. با تجزیه و تحلیل دادهها، مدل ریاضی پیشبینی زمان چوبکشی بهوسیله اسکیدر تاف بهصورت تابعی از متغیرهای فاصله چوبکشی، شیب طولی مسیرچوبکشی، تعداد و حجم گردهبینه و زمان چوبکشی بهوسیله تریلیهای چوبکش در هر نوبت ارائه گردیده است. با محاسبات مربوط مشخص شد که مدلهای ارائه شده دارای اعتبار لازم برای پیشبینی زمان چوبکشی بهوسیله اسکیدر تاف و تریلیهای چوبکش بوده و در نتیجه با محاسبه زمان چوبکشی، هزینه چوبکشی قابل محاسبه میباشد. میزان تولید چوب با توجه به مطالعات انجام شده در چوبکشی بهوسیله اسکیدر تاف 26/10 مترمکعب و حمل چوب بهوسیله تریلیهای چوبکش 79/5 مترمکعب در ساعت بهدست آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of wood productivity rate in primary and secondary transportation in Nekachub region
چکیده انگلیسی مقاله
Wood transportation from cutting areas to saw mills includes two phases; 1) transport of logs from cutting areas to road side (primary transportation) by skidder and 2) wood hauling by logging tracks from road side to saw mills (second transportation). The goal of the current study was to evaluate the total time skidding and wood transportation and production rate of skidder and logging trucks and effective factors of logging operation in Nekachoub area, north of Iran. In this study, based on data from continuous time studies for different phases, 45 and 60 turns were recorded on skidder and logging trucks, respectively. Collected data were analyzed by mathematical model of skidding time by TAF skidder, including winching distances, slope, number and volume of logs and hauling time, hauling distances, number and volume of logs. The results showed that submitted models were valid for skidding and hauling times. Thus, logging cost would be calculated. In this research, production rate for TAF skidder, wood transportation by logging trucks from road side (landing in forest) to saw mill depot by truck were 10.26 m³/hr and 5.79 m³/hr, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اقتصادی |
استادیار پژوهشی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع
نشانی اینترنتی
http://ijfpr.areeo.ac.ir/article_108085_f202fd5b65c0832833cce10edff72546.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/695/article-695-385138.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات